U Detroitu je već 1950-ih započela jedna od najimpresivnijih glazbenih karijera. U tom je gradu svoje prve glazbene korake napravila Aretha Franklin. Senzacionalnoj glazbenici i ikoni borbe za ljudska prava gradsko je vijeće, stoga, poklonilo njezinu vlastitu ulicu.

Kraljica soula dobila je svoju ulicu na križanju ulica Madison i Brush u Detroitu, gradu u koji se njezina obitelj preselila kad je imala pet godina i u kojem je započela glazbenu karijeru.

Vlasnica 18 Grammyja i prva pjevačica primljena u Rock and Roll Kuću slavnih osim plave tabele s imenom ulice – Aretha Franklin Way – ostavila je i otisak dlanova koji će biti postavljen na pločniku ispred koncertne dvorane u kojoj je više puta nastupala.

Ostvarenje sna i golema čast

Raznježena Franklin otkrila je kako je ova gesta ostvarenje sna i golema čast. Istaknula je kako je Detroit uvijek bio uz nju, i kad nitko nije znao tko je, te kako je i ona uvijek bila uz njega. Za zahvalu svim stanovnicima Motor Cityja održala je i besplatni koncert.

Osim što je jedna od najuspješnijih izvođačica svih vremena, Aretha Franklin često se ističe kao ikona borbe za ljudska prava. Franklin dolazi iz religiozne obitelji, otac joj je bio pasionirani propovjednik pa je glavna inspiracija u njezinim ranijim pjesmama bio gospel.

No, dobro je poznato da je soul diva demokratkinja – 2009. pjevala je na inauguraciji Baracka Obame s upečatljivim šeširom. Simpatično se, u tom kontekstu, prisjetiti da joj je četiri godine ranije George Bush dodijelio Predsjedničku medalju slobode.

I drugi njezini hitovi, poput Chain of Fools, pozicioniraju je kao samosvjesnu ženu koja je spremna otići ako joj se ne poklanja dovoljno pažnje i poštovanja, nešto što ni sve dvadeset prvostoljetne žene nisu spremne učiniti

Promatrajući Arethu Franklin kao ikonu feminizma, najvažniji je trenutak njezine karijere pjesma Respect. Kraljičinu najpoznatiju pjesmu u originalu izvodi Otis Redding, i to u sasvim različitom tonu. Reddingova verzija na tragu je tradicionalnih vrijednosti – neimenovana ženska osoba, kao pravi pasivni viktorijanski anđeo u kući, čeka svojeg muškarca koji donosi novac. On, dakako, zauzvrat očekuje njezino poštovanje.

Franklin je, uz Gloriju Steinem, napravila najveće korake prema ravnopravnosti žena

Franklin je u svojoj obradi potpuno promijenila perspektivu – ona je ta koja ima novca jednako slatkog kao i njegovi poljupci. Davne 1967. jedna je žena potanko objasnila muškarcima da resursi koji pripadaju ženama, bilo da je riječ o novcu, bilo da se radi o tijelu, ne mogu koristiti kako im padne na pamet.

Za razliku od Reddinga koji poštovanje, kao muškarac, može zadobiti kako mu padne na pamet pa svoj zahtjev ne mora slovkati, Franklin je svojem dečku dala do znanja do u detalje – od njega očekuje R-E-S-P-E-C-T.

I drugi njezini hitovi, poput Chain of Fools, pozicioniraju je kao samosvjesnu ženu koja je spremna otići ako joj se ne poklanja dovoljno pažnje i poštovanja, nešto što ni sve dvadeset prvostoljetne žene nisu spremne učiniti. Dakako, ne treba zaboraviti da su njezini hitovi nastajali u 60-ima i 70-ima, godinama kad su feminizam i rodni studiji bili na sasvim drugom nivou.

Koliko god se na trenutke činilo da je osnaživanje žena o kakvom njezine pjesme govore anakrono, njezini tekstovi i dalje mogu posramiti dvadeset godina mlađe kolegice koje bi, u svojim pjesmama, dale sve za još jednu noć s bivšim ljubavima za kojima neprestano uzdišu jer ih nikako ne mogu preboljeti

Tako queer teorije 90-ih rado uzimaju pjesmu (You Make Me Feel) Like a Natural Woman kao primjer esencijalističkog shvaćanja žene i ženstva. Što je to prava žena i tko to određuje kako bi se ona trebala osjećati? Ipak, u kontekstu toga vremena, Franklin je, uz Gloriju Steinem koju sama ističe kao najveću silu u pokretu za ženska prava, učinila najveće korake prema ravnopravnosti žena.

Aretha i danas može posramiti daleko mlađe kolegice

Valja priznati da je podrška koju fantastična pjevačica daje LGBT zajednici ipak manje izražena, no ipak neosporna. Franklin je pjevala na vjenčanjima gej parova, od čega je osobito zapaženo ono dva dobrostojeća biznismena koji su medijskom pokrivenošću događaja željeli skrenuti pažnju na to u koliko američkih država još nije zakonski dopušteno vjenčati se s osobom koju voliš.

Promatrajući Arethu Franklin kao ikonu feminizma, najvažniji je trenutak njezine karijere pjesma Respect koju u originalu izvodi Otis Redding, i to u sasvim različitom tonu. Reddingova verzija na tragu je tradicionalnih vrijednosti - neimenovana ženska osoba, kao pravi pasivni viktorijanski anđeo u kući, čeka svojeg muškarca koji donosi novac

Neki kao dokaz njezine povezanosti s LGBT zajednicom vide suradnju s Lutherom Vandrossom, kojeg smatraju latentnim homoseksualcem, dok neki ističu kako je koncert Divas Live iz 1998. na kojem je nastupala s Celine Dion, Gloriom Estefan, Mariah Carey, Shaniom Twain i Carole King pokrenuo eksploziju gej kulture.

Ovaj spektakl, oduševljavajuć za onaj dio LGBT zajednice očaran pop-pjevačicama, iritantan ostalima, još je jednom pokazao da Arethu Franklin svjetonazorski vrijeme nije nimalo pregazilo.

Koliko god se na trenutke činilo da je osnaživanje žena o kakvom njezine pjesme govore anakrono, njezini tekstovi i dalje mogu posramiti dvadeset godina mlađe kolegice koje bi, u svojim pjesmama, dale sve za još jednu noć s bivšim ljubavima za kojima neprestano uzdišu jer ih nikako ne mogu preboljeti.

Samo za to Arethi Franklin vrijedilo bi dati još pokoju ulicu.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Ova stranica koristi web kolačiće. Neki od kolačića koje koristimo su neophodni za rad dijelova stranice. Ukoliko ne želite instalirati kolačiće s ovih stranica, možete nastaviti pregledavati stranice bez klikanja na "Prihvaćam kolačiće", kolačići se neće instalirati.