HRFF 2016

Fenomen kriminalizacije homoseksualnog spolnog čina nije nov. A po svemu sudeći, i dalje je jako aktualan.

 
Dovoljno je navesti recentne primjere u nekim afričkim zemljama (Uganda, Nigerija, Gambija, Čad, Zimbabve), odluku Vrhovnog suda u Indiji da ukine presudu nižeg suda u New Delhiju kojim je čin dekriminaliziran ili pak nedavnu odluku suda u Singapuru kojom je zakon o kriminalizaciji homoseksualnog spolnog čina među muškarcima ostao na snazi. 
 
Iako se među navedene slučajeve ne može baš staviti znak jednakosti, ipak postoji niz elemenata koji upućuju na izvjesne zajedničke temelje novog-starog zamaha antigej zakona. Negdje zakoni spominju "neprirodni čin“, negdje se eksplicitno referira na sodomiju (u tom kontekstu, nije zgorega spomenuti da je u SAD-u godine 2003. bila potrebna intervencija Vrhovnog suda da se ukinu zakoni protiv sodomije u čak 14 saveznih država), a uglavnom je riječ o zakonima koji priječe spolne odnose među muškarcima.

U Indiji je zakon o kriminalizaciji homoseksualnosti direktan uvoz iz britanskog pravnog sustava

Nadalje, zajednički elementi mogu se pronaći i u obrani tih zakona. Afrički vođe nisu jednom spomenuli homoseksualnost kao zapadni uvoz (predsjednik Zimbabvea Robert Mugabe bio je posebice slikovit u svojim izjavama da homoseksualnost "nagriza moralno tkivo Afrike“, općenito, ponavljalo se kako je homoseksualnost "neafrička“). Ekonomski analitičari su pak podsjetili da navodna borba protiv "uvoza homoseksualnosti“ može poslužiti kao efektna dimna zavjesa kojom se stalno prekrivaju pravi socijalni i gospodarski problemi afričkih država (slična argumentacija iznesena je i u slučaju Rusije koja se trenutno žustro bori protiv "propagande homoseksualnosti“ što je neizostavno predstavljeno kao neželjeni utjecaj Zapada).
 
Grafikon: Washington Post
 
Britanski sustav je najrepresivniji 
 
Koji je, dakle, uzrok tom žestokom prianjanju uz homofobiju i pripadajuće joj zakone? Val Kalenda, LGBT aktivist iz Ugande, upozorio je ranije ove godine (prije no što je tamošnji Vrhovni sud ukinuo zakon o zabrani promicanja homoseksualnosti kojima se uvela i obaveza javne prijave osoba s homoseksualnim sklonostima) u tekstu za Think Africa Press podsjeća na vezu između antigej zakona i kolonijalnog nasljeđa. U njemu kaže da su zakone o kriminalizaciji homoseksualnosti uveli kolonizatori, a suprotstavlja im drevni plemenski sustav društvene inkluzije. Navodi da su u afrički sustav samo prekopirane stavke o kriminalizaciji koje su postojale u zapadnim zemljama čemu valja pridodati i efekte evangelizacije koja se nije libila uspostaviti jasnu hijerarhiju spolnih praksa.

Ekonomski analitičari podsjećaju da navodna borba protiv "uvoza homoseksualnosti“ može poslužiti kao efektna dimna zavjesa kojom se stalno prekrivaju pravi socijalni i gospodarski problemi afričkih država

Zanimljivo, slične argumente navodi u svojoj analizi i Washington Post.  Primjerice, u Indiji je zakon o kriminalizaciji homoseksualnosti direktan uvoz iz britanskog pravnog sustava. Britanski sustav ukinuo je zakone protiv sodomije u Engleskoj i Walesu tek 1967., a tada je utjecaj na bivše kolonije bio bitno slabiji. Autori Enze Han i Joseph O'Mahoney tvrde, među ostalim, da je u bivšim francuskim kolonijama brže došlo do dekriminalizacije sodomije jer je Francuska, nakon revolucije, širila prosvjetiteljske ideje.
 
Kolonijalno nasljeđe tek je dio problema 
 
Prema istraživanju koje su proveli, zemlje u Subsaharskoj Africi, među kojima su mnoge bivše britanske kolonije, sklonije su kriminalizaciji homoseksualnog spolnog čina od bivših francuskih kolonija. No i druga istraživanja podržavaju tezu da su antigej zakoni direktno nasljeđe britanske kolonijalne vladavine.  A sva se ta istraživanja direktno podrivaju teze afričkih vođa o LGBT pravima kao novom kolonijalizmu Zapada. 
 
No kolonijalno nasljeđe ne može biti jedini faktor u prosuđivanju naglog rasta antigej zakona u nekadašnjim kolonijama. The Economist tako podsjeća da ne valja podcijeniti ni utjecaj američkih evangelista koji su, primjerice, u Ugandi naišli na plodno tlo za svoje rogoborenje protiv LGBT populacije. Tamo su čak uspjeli i direktno utjecati na donošenje zakona.

U afrički sustav samo su prekopirane stavke o kriminalizaciji koje su postojale u zapadnim zemljama čemu valja pridodati i efekte evangelizacije koja se nije libila uspostaviti jasnu hijerarhiju spolnih praksa

Da je postkolonijalna stvarnost mnogo složenija, pokazuje i istraživanje centra Pew provedeno prošle godine u 39 zemalja u kojem je ustanovljena jaka veza između tolerancije spram homoseksualnosti i religije.
 
Isto tako, teza o snažnom nasljeđu britanskog kaznenog sustava (točnije, članka 377 o zabrani sodomije) koji je zakočio liberalizaciju nekadašnjih posjeda nije baš uvjerljiva. Naime, situacija danas nije mnogo bolja u nekadašnjim francuskim i španjolskim kolonijama. Primjerice, u Alžiru je i danas na snazi zakon u kojem stoji da je homoseksualni spolni čin  kažnjiv boravkom u zatvoru, od dva mjeseca do dvije godine.
 
 
* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija. 

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Ova stranica koristi web kolačiće. Neki od kolačića koje koristimo su neophodni za rad dijelova stranice. Ukoliko ne želite instalirati kolačiće s ovih stranica, možete nastaviti pregledavati stranice bez klikanja na "Prihvaćam kolačiće", kolačići se neće instalirati.