HRFF 2016

Prema ovogodišnjim izvješćima, u Africi je homoseksualnost kriminalizirana u čak 37 od ukupno 54 zemlje. Samo je Južnoafrička Republika ozakonila istospolne brakove, a u čak četiri zemlje postoji mogućnost smrtne kazne (Nigerija, Sudan, Somalija, Mauritanija).

Kad se toj statistici dodaju novi propisi usmjereni protiv LGBT osoba u nekim zemljama afričkog kontinenta (Uganda, Nigerija, Čad, Gambija), postaje jasnije zašto su se strani mediji toliko bavili temom homofobije u Africi. No u toj raspravi uglavnom se baratalo vanjskim analizama i nedovoljno se čuo glas afričkih analitičara.

Stoga je naspram paušalnih ocjena o "rastu homofobije u čitavoj Africi" zanimljivo bilo naići na poziciju kamerunskog sociologa Charlesa Gueboguoa sa Sveučilišta u Michiganu. U svojim radovima bavio se upravo temama borbe protiv HIV-a/AIDS-a te tradicijom homoseksualnosti u Africi.

Duga tradicija homoseksualnosti u plemenima pretkolonijalnog doba

Za početak, smatra da nije dobro generalizirati situaciju u afričkim zemljama. Iako jasno primjećuje sve težu poziciju LGBT osoba, smatra da novu represiju koju provode vlade nekih afričkih država valja prije svega staviti u kontekst ekonomskih, političkih i kulturnih događanja.

Kao i niz drugih istraživača, upućuje na dugu tradiciju homoseksualnosti u plemenima u pretkolonijalno doba. Nadalje, podsjeća da dobar dio zakona kojima se kriminalizira homoseksualnost direktno potječe iz zakona zemalja koje su kolonizirale Afriku. Primjerice, u Senegalu je zakon protiv homoseksualnosti direktno preuzet iz francuskoga zakona, koji pak potječe iz njemačke tradicije.

No prije svega, pozicija Charlesa Gueboguoa je zanimljiva zato što upućuje da aktualna represija nad LGBT populacijom ima jasne političke ciljeve. Naime, baveći se tom temom, vlasti zasad uspijevaju zaobići druge, puno važnije društvene teme, kao što su korupcija, pedofilija, stvaranje sve većeg jaza između bogatih i siromašnih.

LGBT problematika ima status žrtvenog janjeta

Već je u svojoj knjizi "AIDS i homoseksualnost(i) u Africi – analiza komunikacija prevencije" govorio da LGBT problematika ima status žrtvenog janjeta u dnevnopolitičkoj sferi. Stoga se, uvijek, u slučaju medijatiziranog uhićenja gej osoba, valja zapitati je li vrijeme izbora u toj zemlji? Koji drugi, društveni problem postoji u to vrijeme?

Također, političkim vođama borba protiv "uvezene, zapadnjačke homoseksualnosti" može poslužiti da se u javnosti manje spominje (mršava) ekonomska bilanca. Ostavljaju dojam da se predano bore za bolje društvo, a homoseksualnost se onda redovito predstavlja kao glavni problem društva.

Primjerice, u njegovom rodnom Kamerunu ima velikih problema s pitkom vode i opskrbom električnom energijom, no o tim se problemima mnogo manje priča no o homoseksualnoj populaciji. Redovito se povlače tendenciozne i neosnovane poveznice između homoseksualnosti i pedofilije.

A u toj konstelaciji laži i deklarativnih namjera o moralu, homoseksualnost postaje idealnom dimnom zavjesom iza koje su nagurani istinski problemi Afrike, drži Gueboguo.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Ova stranica koristi web kolačiće. Neki od kolačića koje koristimo su neophodni za rad dijelova stranice. Ukoliko ne želite instalirati kolačiće s ovih stranica, možete nastaviti pregledavati stranice bez klikanja na "Prihvaćam kolačiće", kolačići se neće instalirati.