Priča oko kontroverznog reklamnog plakata za restoran "Divino" iz Poreča, o čemu smo pisali, nakon mjesec dana dobila je svoj epilog – pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić procijenila je da je plakat seksistički i kao takav krši odredbe Zakona o ravnopravnosti spolova, te je prijavu Centra za građanske inicijative Poreč ocijenila - opravdanom.

No, s obzirom da je nakon reakcije u medijima i zbog pritiska iz obitelji djevojke s plakata isti vrlo brzo uklonjen, na adresu vlasnika restorana, Eduarda Dekovića, stiže tek preporuka da takvo nešto više ne čini u budućnosti.

''Izdvajanjem fotografije koja prikazuje ženu u donjem rublju (koja stoji u senzualnom stavu koji asocira na stereotip o prostitutkama koje se na taj način 'nude') iz konteksta kolekcije u sklopu koje je snimljena te dodavanjem slogana Feel Porec with all your senses na reklamni plakat, postiže se efekt kojim se sugerira da se muškarcima za stolom pored hrane i pića nudi i žena, tj. da pored ribe i vina kušaju i 'osjete svim osjetilima' i ženu. Prema tome, način na koji su spojeni različiti elementi koji sami po sebi ne predstavljaju diskriminirajuću poruku na temelju spola uvjetovao je takav učinak reklamnog plakata koji njegovu poruku čini vrlo podložnom interpretaciji kakvu je opisala pritužiteljica. Pritom napominjem da ovdje ne problematiziram namjeru koja se željela postići ovim reklamnim plakatom, već isključivo učinak koji je proizašao iz nje'', stoji, među ostalim, u preporuci Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova Višnje Ljubičić.

Hrana, piće i žena u istoj kategoriji izvora zadovoljstva

Ljubičić je također reakciju i prijavu Centra za građanske inicijative Poreč ocijenila ''opravdanom'', jer plakat ''nije u skladu sa Zakonom o ravnopravnosti spolova'':

''Sagledavajući primjer o kojem se radi u ovom slučaju (reklami plakat) iz pozicije interpretacije pritužiteljice, žena se na plakatu prikazuje na način koji konzumentu reklame sugerira da će pored zadovoljstava koja pružaju hrana i piće, moći osjetiti i zadovoljstvo tjelesne seksualnosti konkretne žene koja ih kao muškarce 'poslužuje'. Stoga, s obzirom da je na temelju ukupnog dojma koji pruža kombinacija vizualnog i tekstualnog dijela reklamnog plakata takva interpretacija vrlo izgledna, reakciju Centra za građanske inicijative Poreč nalazim opravdanom te smatram da reklamni plakat sadrži elemente koji nisu u skladu s čl.16. st.2. Zakona o ravnopravnosti spolova prema kojem je zabranjeno javno prikazivanje i predstavljanje žena i muškaraca na uvredljiv, omalovažavajući ili ponižavajući način'', ističe se u preporuci poslanoj vlasniku porečkog restorana Dekoviću.

U Centru za građanske inicijative Poreč zadovoljni su ovom odlukom.

"Žena je ovdje da bude konzumirana, gledana, seksualno iskorištena"

"Očekivali smo takvu odluku i velika nam je želja da naši građani shvate koliko je bitno prijavljivati takve slučajeve. Smatramo važnim još jednom naglasiti posljedice seksizma, odnosno društvene diskriminacije i segregacije osobe na temelju spola. Glavne žrtve su žene, pa seksizam stoga možemo definirati kao skup vjerovanja i djelovanja koja privilegiraju muškarce u odnosu na žene, te podcjenjuju i degradiraju vrijednosti i aktivnosti povezane sa ženama. Dakle, nije problem u fotografiji kao takvoj. Neki kažu da je divna i umjetnička. To je stvar osobnog ukusa. Problem je u fotografiji koja je iskorištena kao reklama. Da je vlasnik restorana fotografiju uokvirio i postavio u svom restoranu – nikomu ništa. Tad je to stvar osobnog ukusa. No, kad se ovakva fotografija s popratnim sloganom postavlja u javni prostor u svrhu oglašavanja – to onda nije stvar ukusa. Tada reklama podliježe zakonima. Seksizam u oglašavanju zabranjen je Zakonom o ravnopravnosti spolova. Ovakva reklama veže se uz objektivizaciju žena, žena je ovdje samo objekt koji postoji kako bi se nešto uljepšalo, ovdje je da bude konzumirana, gledana, seksualno iskorištena. Upravo ovakve poruke, koje ljudi na prvu shvaćaju apsolutno benignima, kap su u moru neravnopravnosti žena u društvu. Ako se žene ovako prikazuju u javnom prostoru, one će to postati i u svojim privatnim životima'', kaže Nataša Vajagić, voditeljica projekata Centar za građanske inicijative Poreč.

Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić na kraju je u preporuci vlasniku porečkog restorana ''Divino'' Eduardu Dekaniću poručila:

'S obzirom da je predmet pritužbe spletom okolnosti uklonjen, dajem Vam preporuku da u budućim marketinškim aktivnostima restoran Divino posebnu pozornost obrati da izvlačenjem pojedinog umjetničkog izričaja kojeg koristi u reklamne svrhe iz konteksta ne postigne diskriminirajuć učinak na temelju spola''.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.