Nedavno su skupina sociologa i feministička udruga upozorile da u domeni dječjih igračaka i dalje postoji jasna rodna podjela čime se i dalju održavaju stereotipi o tome koje uloge imaju pripadati dječacima, a koje djevojčicama.

Zanimljivo, toj se raspravi, posebice aktualnoj u blagdansko doba, pridružio nedavno i francuski Senat izdavši niz preporuka proizvođačima igračaka, no isto tako roditeljima i nastavnicima.

Tako u izvješću delegacije za prava žena francuskog Senata kojim predsjeda Chantal Jouanno stoji da dječje igračke imaju "odlučujuću ulogu kao instrumenti učenja i razvijanja vještina" te da kroz ponavljanje stereotipa (kroz igračke koje su namijenjene samo jednom spolu) ograničava kasnija profesionalna orijentacija djece. Izvješće je nazvano "Igračke: prva inicijacija u jednakost".

Strogo odvajanje igračaka novija je pojava, upozorili su sociolozi, i često je motivirano profitom. No u tom se odvajanju dodjeljuju i jasne društvene uloge, teško spojive s ravnopravnošću i slobodom izbora.

Oznake kojima se potvrđuje da proizvođači vode računa o ravnopravnosti spolova

Dječacima su tako ponuđene igračke koje nude akciju i uspjeh (kroz tehničko naukovanje), a djevojčice se pak usmjerava prema kućnoj domeni, svijetu "čarolije i glamura".

Senat je u izvješću izdao deset preporuka, pet preporuka proizvođačima igračaka, a ostalih pet akterima koje utječu na izbor djece (roditeljima, nastavnicima itd.). Primjerice, daje se naputak proizvođačima da iz kataloga i iz radnji ukinu oznake "dječak", "djevojčica", te da proizvode razvrstaju po tipu aktivnosti i po godinama te da na ambalažu stave fotografije i dječaka i djevojčica kako se igraju.

U slučaju da proizvođači poslušaju ovaj naputak, na proizvodima bi se mogla naći oznaka kojom se potvrđuje da je proizvođač vodio računa o ravnopravnosti spolova. Nadalje, roditelji bi mogli sami ocjenjivati trgovine i trgovačke lance ovisno o tome koliko se zalažu za ravnopravnost.

Budući da cilj projekta nije osuđivati, već djelovati pedagoški, predlaže se pokretanje nacionalne kampanje kojom bi se i potrošači, no i proizvođači, senzibilizirali za pitanja jednakosti.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Ova stranica koristi web kolačiće. Neki od kolačića koje koristimo su neophodni za rad dijelova stranice. Ukoliko ne želite instalirati kolačiće s ovih stranica, možete nastaviti pregledavati stranice bez klikanja na "Prihvaćam kolačiće", kolačići se neće instalirati.