Pogledali smo prvi film s našeg popisa sedam lezbijskih filmova koje iščekujemo u 2018. godini i, ako se po prvom kandidatu poznaje sezona, čeka nas dobra godina! (Oprez: spoileri!)

Romansa – najljepši, ali i najtužniji motiv u imaginariju (lezbijskih) ljubavnih filmova. Od početka osuđena na propast, nevjerojatnog intenziteta koji preispituje sve moralne i logične izbore, neminovno je da će nekog ostaviti slomljena srca. Uspjeh filma "Becks" u tome je što ne zaboravlja osnovnu prirodu romanse i završava lomljenjem srdaca sviju uključenih.

Becks (Lena Hall), pravim imenom Rebecca, prvih je nekoliko minuta filma u sretnoj vezi s frontmenicom zajedničkog benda Lucy (Hayley Kiyoko), glazbenicom koja se želi proslaviti i zbog toga se seli u Los Angeles. Becks dolazi za njom, no čim joj pokuca na vrata, zatekne je s golom djevojkom i, na zadovoljstvo čestite lezbijske populacije, istog trena s njom prekida.

Odatle kreće glavna radnja filma – Becks, 34-godišnja kantautorica bez prebijenog dolara u džepu, vraća se u St. Louis živjeti s majkom Ann (Christine Lahti), gorljivom katolkinjom i nekadašnjom redovnicom, koja, malo-pomalo, prihvaća da joj je kći lezbijka i čak ide na "gej festivale", kako naziva Gay Pride.

Klišeji koji se ipak ne pretvaraju u katastrofe

Pomalo upoznajemo simpatičnu, luckastu i sarkastičnu Becks te njezina nekadašnjeg dečka, a sad vlasnika bara Davea (Dan Fogler). Doznajemo, među ostalima, i za Mitchella zvanog Mitch the bitch, Becksina srednjoškolskog kolegu koji ju je autao za vrijeme maturantskog plesa. Na golemo zadovoljstvo naših jednako čestitih gledateljica, Becks se sve više zbližava s Mitchevom ženom Elyse (Mena Suvari).

Elyse dolazi na Becksine nastupe, počinje uzimati satove gitare kod nje, a sve kulminira zajedničkim nastupom, nakon kojeg je suptilna Becks prstima zadovolji u podrumu Daveova bara.

Neizmjerno zadovoljstvo gledanja "Becks" proizlazi iz činjenice da je prepun općih mjesta (klišeja?) lezbijske kulture koji svakog trenutka mogu postati potpuna katastrofa, no to se, zahvaljujući izvrsnom odabiru glumaca i dobro ugođenom ambijentu, nikad ne događa.

becks03

Lezbijka folk-rock kantautorica već je pomalo otrcan stereotip prisutan još od dana slave Melisse Etheridge i k. d. lang pa film koji se uvelike oslanja samo na nepatvorenu emociju proizvedenu glasom i akustičnom gitarom ima potencijal da, u najmanju ruku, djeluje anakrono. Ipak, zahvaljujući fantastičnim pjesmama koje je skladala Steve Salett (u suradnji s Alyssom Robbins, glazbenicom na čijem se životu film dijelom temelji), a veoma uvjerljivo izvela Lena Hall, sasvim se lako, kao i Elyse, prepustiti čarima autentične, talentirane lezbijke koja voli zbijati šale na vlastiti račun.

Intenzivna i iracionalna romansa

Upravo je ta eterična propulzivnost filma ono što mu daje draž – koliko god bi nekomu moglo zasmetati što se Elyse potpuno prepušta utjecaju Becks i što se činjenica da je spremna preko noći s njom napustiti muža uopće ne problematizira, upravo je to logika romanse – ona je intenzivna, iracionalna, strastvena; podsvjesno znajući da ne može potrajati, dvije osobe koje se zapletu u nju neće trošiti vrijeme na to da se pitaju kako i što, već će osjetilno uživati u svakom njezinu trenutku.

Slom tajne romanse dviju žena dolazi kad ih Ann zatekne in flagranti sa strap-onom (u sceni vrlo sličnoj onoj u filmu "Below Her Mouth", kad Jasminein suprug zatječe nju i Dallas, pri čemu je zanimljivo da i jedan i drugi par bira doggy style, očito omiljenu pozu tekuće sezone).

becks02

Nakon nekoliko dana šutnje i nejavljanja na pozive, Ann kaže Becks da se mora vratiti u New York, a ona moli Elyse da ode s njom. Pomalo neočekivano, Elyse pristaje, no, iznenađenje – na kraju filma Becks se uplakana odvozi iz St. Louisa, Elyse je uplakana čeka na stepenicama ispred kuće, a uplakane se čestite lezbijske gledateljice pitaju gdje je sve, dovraga, pošlo po zlu pa je Becks iznevjerila nesretnu Elyse.

Završetak filma zapravo je i još jedan trijumfalan izbor redateljskog dua Daniela Powella i Elizabeth Rohrbaugh. Zavedena dinamikom između otkvačene Becks i simpatične Elyse priča je lako mogla zaboraviti što, u samom svom temelju, jest – romansa, romansa za koju su svi uključeni u nju cijeli vrijeme bili svjesni da je osuđena na propast, ali je gledatelj, zaveden emotivnim baladama, skrivenim milovanjima i sklonošću raspletu epskim bijegom od nesretnog braka i malog mjesta gdje svatko svakog zna, jedini tu premisu zaboravio.

Ostaje žudnja za ostvarenjem koje će prikazati odnos samosvjesnih i emancipiranih lezbijki

Ipak, ako već nakon "Becks" ne ostaje žal za tim što ne završava hepiendom, možemo žaliti zbog nečeg simptomatičnog u žanru lezbijskog filma.

Postavlja se pitanje zašto scenaristi lezbijskih filmova i dalje vjeruju da narativ mora ovisiti o lomu koji je izvanjski samom odnosu likova. Drugim riječima, zašto u lezbijskom filmu jedna od protagonistica uvijek mora biti zaručena ili udana? Zašto mora postojati konzervativna majka koja će kad ne treba ući u sobu i pokrenuti krah odnosa? Zašto romansa uvijek mora biti skrivena, konzumirana u mraku podruma i satima dok je zaručnik na poslu?

becks04

Zašto je toliko nemoguće zamisliti lezbijski film u kojem su protagonistice naprosto dvije lezbijke čija se međusobna privlačnost i odnos razvijaju u normalnim okolnostima i ovise samo o njihovim odlukama? Čitava povijest filma prati heteroseksualne odnose kojima ne nedostaje dramske napetosti, stoga je pomalo (auto)homofobno misliti da su lezbijke same po sebi dosadan materijal za kvalitetan film.

"Becks" je, u kontekstu lezbijske kinematografije, svakako izrazito kvalitetan film čija je namjera od samog početka jasna i dosljedno ostvarena.

Ipak, ostaje žudnja za ostvarenjem koje će napokon prikazati odnos dviju samosvjesnih, emancipiranih lezbijki u kontekstu bogatijem od malog mjesta i kompleksnih obiteljskih patologija. "Becks" topose lezbijskog filma iskorištava u svoju korist, no vjerojatno bi najveća korist za cjelokupan žanr bila da se na neko vrijeme na te iste topose potpuno zaboravi.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Crolova Petica

Crol.hr koristi kolačiće kako bi se osiguralo bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost stranica. Kako biste saznali više, kliknite na Više informacija, a za nastavak pregleda i korištenja stranica, kliknite na OK
Više informacija Prihvaćam