Nova serija Bootsa Rileyja koju se može streamati na Amazon Primeu bavi se rasizmom i kapitalizmom na formalno neobične načine. Upozorenje: sadrži spoilere!

"I'm a Virgo" tek je drugo ostvarenje frontmena hip hop sastava The Coup Bootsa Rileyja nakon odličnog filma "Sorry to Bother You" iz 2018. Pojačavši svoju aktivističku djelatnost, Riley je svoja distopijska viđenja kapitalizma utkao i u svoj prvijenac u kojem, podsjetimo, korporcija WorryFree potajno hibridizira radnike s konjima kako bi si povećala produktivnost. Sličnu mješavinu znanstvene fantastike i kapitalističke kritike nalazimo i u "I'm a Virgo", premda je u njoj zbog formata serije daleko razvedenija i šira.

Radnja serije prati mladog Afroamerikanca Cootieja (Jharrel Jerome) kojeg ujna i ujak (Carmen Ejogo i Mike Epps) odgajaju u izolaciji jer je – visok četiri metra. Potaknut dosadom, usamljenošću i lascivnom reklamom za brzu hranu, Cootie izlazi u vanjski svijet gdje upoznaje prijatelje Felixa (Brett Gray), Scata (Allius Barnes) i Jones (Kara Young), zaljubljuje se u Floru (Olivia Washington) koja također ima tajnu supermoć i shvaća da su otrcane fraze koje je naučio gledajući televiziju neprimjenjive u stvarnim razgovorima.

Demonizacija drugosti

Ubrzo doživljava i sudar s kapitalizmom. Cootiejeva visina u seriji se čita kao primjer kako rasističke strukture percipiraju mladog crnog muškarca, uvijek i već kao prijetnju. Reakcije na diva Cootieja otkrivaju dvije redateljeve preokupacije – s jedne strane kooptaciju Cootieja kao savršenog lica, freakshowa za reklamu, s druge kao objekta policijskog i medijskog linča i demonizacije drugosti.

"I'm a Virgo" na izvrstan način i polemizira o najboljim strategijama otpora kapitalizmu. Cootiejeva prijateljica Jones zagovara sistemski pristup u kojem se zajednicu osvještava o njezinoj moći i otpor kapitalizmu dolazi iz zajednice, njezinom organizacijom.

Cootie, zadojen stripom o Heroju koji opsesivno čita dok u novom izdanju sam ne postane zlikovac, želi direktnu akciju, zauzimanje elektrane koja im svake večeri isključuje struju i svojim likom inspirirati ljude na pobunu.

Dubiozan uspjeh njegova pothvata pokazuje otpornost kapitalizma i daje naslutiti kojoj se opciji redatelj implicitno priklanja. Ta tema navodi i na promišljanje o brisanju ega u aktivizmu, te balansu aktivističkog i intimnog. Felix ne vidi kako Jonesina reakcija na tragičnu Scatovu smrt zbog nemogućnosti plaćanja privatne bolnice može biti prosvjed, dok se Jones sve više i otuđuje od svoje djevojke koja osjeća kao da potrebe cijele zajednice kojoj Jones mora biti vođa imaju prioritet pred njom.

Zakon kao institucionalizirano nasilje

Vjerojatno najbolja narativna linija ona je o Heroju (Walton Goggins), crtaču stripova koji i u stvarnom životu na ulicama provodi teror zakonom. Dok se Cootiejevi prijatelji okupljaju na praznom parkiralištu i driftaju automobilima ili pokušavaju spriječiti deložacije, Heroj vrlo brzo dolazi i raspušta ih.

Riley puca otrovnu strelicu u sve superjunake veće od života prikazujući Heroja kao depresivnog, opsesivnog samotnjaka kojem Jones na kraju uspijeva dokazati da zakon pod kapitalizmom nije ništa drugo do institucionalizirano nasilje, a ne obrana od nasilja kakvom ga on vidi.

Riley je integrirao mnogo ideja u samo sedam polusatnih epizoda, pa je shvatljivo da se mnoge teme nisu do kraja razradile. Seriji se može uputiti i kritika da ne slika svoje poante osobito suptilno, no valja se sjetiti da je Cootie u trenutku kad izlazi u vanjski svijet potpuno neiskusan, tek spoznaje strukture oko sebe i potrebno mu je plakatno objasniti kako stvari funkcioniraju.

U konačnici, kako sam Heroj kaže, sva je umjetnost propaganda – romantičar naslika cvijet i cijelo 19. stoljeće poistovjećujemo prirodu s dobrom, a ona je zapravo opasna (ili je romantičar potisnuo skriveni rad onih koji taj cvijet uzgajaju, kako to pojašnjava Timothy Morton u "Mračnoj ekologiji").

Sve u svemu, "I'm a Virgo" povremeno je konfuzna i kaotična, ali veoma potentna serija. Već se u prvoj sezoni Riley odvažio odmaknuti dalje od ambigvitetnog završetka "Sorry to Bother You" i promisliti održiviji, sustavniji otpor kapitalizmu. Stoga osim zbog simpatičnih likova, lakog humora i bogate animacije, "I'm a Virgo" zalužuje nastavak i zato da saznamo koji je sljedeći korak što ga Riley predlaže u svrgavanju kapitalizma.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.