Hrvati se rado uspoređuju s Ircima: dvije nacije na suprotnim krajevima Europe, približno iste veličine i istog broja stanovništva, kojeg većinu čine katolici. No Irci su na referendumu, velikom većinom glasova izglasali da u Ustav uđe brak kao zajednica dvije osobe, neovisno o spolu, dok su Hrvati pretprošle godine, također na referendumu, izglasali da u Ustav uđe definicija braka kao zajednice muškarca i žene.

Irska je tako postala prva zemlja na svijetu koja je na referendumu ozakonila gej brakove. Čak 62,1 posto građana Irske glasalo je "za" gej brakove, dok je 37,9 posto bilo "protiv". Dakle, istospolne brakove podržalo je 1,201,607 birača, a protivilo se njih 734,300. Ukupan odaziv na referendum bio je 60,5 posto.

Na hrvatskom referendumu održanom u prosincu 2013. godine, za unošenje definicije braka kao zajednice muškarca i žene u Ustav glasovalo je 65,87 posto, dok je protiv bilo 33,51 posto glasača. Izlaznost je bila 37,90 posto.

I Irska i Hrvatska su većinski katoličke zemlje. U Irskoj se 85 posto stanovnika izjašnjava katolicima, u Hrvatskoj 86,28 posto.

Hrvatsku ova revolucija ne dotiče

Irska ima imidž izrazito konzervativne zemlje: prema irskom Ustavu, sva moć ima izvor u Bogu, državom vladaju konzervativci, a sjednice zastupnika počinju molitvom. Homoseksualnost je u Irskoj bila izvan zakona sve do 1993., istospolna građanska partnerstva mogu se sklapati od 2011. godine , a sada je Irska postala prva zemlja koja je istospolni brak ozakonila na referendumu.

S druge strane, u Irskoj je pobačaj izvan zakona, a tek u srpnju 2013. godine irski je parlament izglasao zakon kojim je prvi put dopušten pobačaj jedino ukoliko je život žene u opasnosti. Irska je tek 1995. legalizirala rastavu braka.

Uništavanje institucija lokalne zajednice i javnog života koji je postojao u socijalističkom razdoblju stavilo je Crkvu na poziciju jedine institucije i ideološkog zastupnika ustanova u većini ruralnih i urbanih područja deindustrijalizirane Hrvatske

Otkud onda ovakav zaokret u katoličkoj Irskoj koja ne dopušta pobačaj i u kojoj je do prije 22 godine homoseksualnost bila kriminalno djelo? Analitičari smatraju da je, zbog serije skandala vezanih uz seksualno zlostavljanje djece unutar Katoličke crkve, uvelike poljuljano povjerenje Iraca prema instituciji Crkve. Nadbiskup Dublina Diarmuid Martin rekao je kako rezultati referenduma trebaju biti alarm Katoličkoj crkvi.

"Mislim da je ovo socijalna revolucija koja nije počela jučer. Događa se, i možda ljudima iz Crkve nije jasno što ona obuhvaća. Jasno je da je referendum potvrdio stajalište mladih ljudi i Crkva ima zadaću naći s njima zajednički jezik i približiti im se, ne samo u vezi s ovim pitanjem nego i drugima" rekao je, dublinski nadbiskup.

Hrvatsku ova revolucija ne dotiče: primjerice, Molitvena mreža mladih za obitelj pozvala je sugrađane da molitvom pomognu da irski referendum ne prođe. U Hrvatskoj, najmlađoj članici EU, postoji specifična nevladina scena, koju vode katolički laici.

Keltski tigar i hrvatski kapitalizam izrastao na kriminalu

U velikom intervjuu koji je dao za američki kulturni časopis LA Review of Books, slovenski filozof Slavoj Žižek osvrnuo se i na Hrvatsku, navevši je kao primjer novog mračnog srednjeg vijeka koji prijeti cijeloj Europi.

"Usred 2013. dva su se velika prosvjeda događala u Hrvatskoj, zemlji u dubokoj ekonomskoj krizi, s visokom stopom nezaposlenosti i dubokim osjećajem očaja među stanovništvom: sindikati su se mobilizirali oko prava radnika dok su desničarski nacionalisti započeli protestni pokret protiv korištenja ćiriličnih slova na javnim zgradama u gradovima sa srpskom manjinom. Prva inicijativa je na glavni zagrebački trg dovela nekoliko stotina ljudi dok je druga, ona za potpisivanje zahtjeva za referendum, uspjela mobilizirati stotine tisuća ljudi, isto kao i kad je bila riječ o fundamentalističkom pokretu protiv gej braka. Važno je da prepoznamo tu etičku regresiju kao naličje eksplozije globalnog kapitalizma – u pitanju su dvije strane istog novčića", izjavio je u tom intervjuu Žižek.

Hrvatsku ova revolucija ne dotiče: primjerice, Molitvena mreža mladih za obitelj pozvala je sugrađane da molitvom pomognu da irski referendum ne prođe. U Hrvatskoj, najmlađoj članici EU, postoji specifična nevladina scena, koju vode katolički laici

Dakle, što se događalo u dvije slične zemlje u posljednje dvije dekade: Irska je od siromašne, iseljeničke i konzervativne katoličke zemlje postala zemlja u kojoj mladi Europljani nalaze posao, čija stopa nezaposlenosti iznosi oko 12 posto i bilježi najizrazitiji pad unutar članica EU, i koju nazivaju keltskim tigrom zbog snažnog rasta ekonomije. S druge strane kapitalizam u Hrvatskoj izgrađen je na neviđenoj pljački društvenih poduzeća i naknadne strukturne prilagodbe gospodarstva. Kontinuitet takve politike stvorili su vrlo podijeljeno i nejednako društvo s visokom stopom nezaposlenosti, oko 20 posto.

U velikom intervjuu koji je dao za američki kulturni časopis LA Review of Books, slovenski filozof Slavoj Žižek osvrnuo se i na Hrvatsku, navevši je kao primjer novog mračnog srednjeg vijeka koji prijeti cijeloj Europi

Uništavanje institucija lokalne zajednice i javnog života koji je postojao u socijalističkom razdoblju stavilo je Crkvu na poziciju jedine institucije i ideološkog zastupnika ustanova u većini ruralnih i urbanih područja deindustrijalizirane Hrvatske. Rezultat hrvatskoga referenduma o braku potvrđuje ovu tezu: "za" brak kao isključivu zajednicu muškarca i žene glasali su birači iz uglavnom ruralnih i siromašnih sredina, pogođenih ratom i privatizacijskom pljačkom, dok su "protiv" glasali birači iz sjevernih i zapadnih krajeva zemlje, u kojima je BDP po glavi stanovnika oko tri puta veći nego na, primjerice, istoku zemlje.

Jesu li u pravu oni koji tvrde da na svjetonazor i poštivanje ljudskih prava uvelike utječe standard?

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.