"Who Is Vera Kelly" i "Vera Kelly Is Not a Mystery" dva su romana Rosalie Knecht koji se nastavljaju jedan na drugoga i prate queer naslovnu junakinju u ulozi tajne agentice i detektivke. Ovo nisu djela koja LGBT reprezentaciju tek smještaju u uspostavljene žanrovske konvencije, već pomiču granice žanra i započinju obećavajuću seriju.

Tko je Vera Kelly, pita nas prvi naslov onoga što se čini da će postati serija romana, a drugi nam nastavak već govori kako Vera Kelly nije misterij. Narativni luk kojim počinje prvi roman prati Kelly kao mladu osobu tek izašlu iz sustava socijalne skrbi koja se suočava s potragom za poslom, preživljavanjem, svojom seksualnošću i iskorijenjenošću, a svoj vješti nastavak dobiva u drugom romanu. Iako je razrješenje detektivskog dijela priče uvijek očekivano cjelovito, onaj privatni dio ostaje životan i – djelomičan.

Autorica Rosalie Knecht odrasla je u Pennsylvaniji, a trenutačno je socijalna radnica u New Yorku. Nakon romana prvijenca "Relief Map" slijede dva usredotočena na naslovnu junakinju, a u kojima sebi bliske teme provlači kroz naizgled žanrovski tipičan detektivski i krimi roman.

Kompaktni romani koji sadrže brojne živote

Jedno je vrijeme bila kolumnistica za Lit Hub gdje je odgovarala na pitanja čitatelja s preporukama knjiga koje mogu poslužiti u terapijske svrhe. Jednoj, tako, čitateljici odgovara kakva bi terapijska knjiga trebala biti: "Knjiga koja će ugoditi pjesniku, koja uključuje čitatelja i koja se lako može držati u krevetu bez umaranja ruku. I knjiga koja, poput harmonike, otvara veliki unutrašnji prostor." Autorica svakako slijedi ovu premisu pišući svoje kompaktne romane koji sadrže brojne živote.

Rosalie Knecht pošlo je za rukom napisati page turner u kojem su spori dani u zaselku glavne junakinje jednako uzbudljivo štivo kao i poglavlja u kojima se opisuje skrivanje od tajne policije u Argentini. U žanrovskom dijelu prvog romana "Who Is Vera Kelly" sve je na mjestu, glavnu junakinju regrutira CIA i ona odlazi u Argentinu kako bi pratila grupu studenata na koje je pala sumnja da subverzivnim akcijama rovare protiv režima.

Ona je samodovoljna – jednom kada dobije otkaz na radijskoj postaji zbog ljubavnih veza sa ženama, otvara detektivsku agenciju i hrva se s ismijavanjem na račun toga što je žena detektivka

Vera Kelly pritom nema pištolj (dobiva ga na kraju, ali ga u prvoj prilici zaboravi iskoristiti) ili skupe gadgete koji pokreću radnju. Njezin je posao naporan, sastoji se od sati preslušavanja snimaka i sjedenja na pićima sa studentima, no ona nije tek plaćenica koja marno sluša naredbe.

Dok glumi odraslost i doraslost zadatku, i sama propituje svoju političku poziciju – u jednom je trenutku američki nastrojena protiv komunizma, u drugom je na strani studenata idealista, s čijim se idealizmom ipak ne može u potpunosti poistovjetiti jer sve svoje pozicije promišlja s margine, suzdržavajući se od zanošenja.

Ljubavna fiksacija na najbolju prijateljicu i majčino odbacivanje

Užitak izvlači iz toga što može preuzeti ulogu studentice, ulogu agentice koja uspijeva doći do informacija, ili pak ulogu nečije žene, i u tome je sjajna kompleksnost glavne junakinje – možemo osjetiti njezino uzbuđenje dok proživljava različite fantazije, neizbježno otrežnjenje, i naposljetku instinktivno odmicanje od autoriteta bilo kakve vrste.

Kvaliteta ovih romana proizlazi i iz činjenice da Vera Kelly nije otok sa svojim introspekcijama i previranjima, već je uronjena u šire društvene silnice čija se slika oblikuje u pozadini njezina djelovanja. Svi su događaji – od hladnoratovskih američkih intervencija u Latinsku Ameriku do manjkavog sustava socijalne skrbi, odrastanja u Americi, zapošljavanja i svakodnevnog života queer osobe i žene – sasvim prirodno sabijeni u nedugačke romane koji ne dociraju, poanta ne strši iz stranica čitatelju u oči, već proizlazi iz radnje.

Navikla na identitetsko skrivanje koje se reflektira u njezinu profesionalnom životu u kojem mora zauzimati brojne uloge, u drugoj knjizi prolazi mučan proces otvaranja drugima

Dok se u prvoj knjizi "Who Is Vera Kelly" izmjenjuju poglavlja koja opisuju njezin tajni zadatak u Argentini s onima fokusiranim na njezino djetinjstvo, odrastanje u Chevy Chaseu, mirnom, srednjoklasnom mjestu u državi Maryland, ljubavnu fiksaciju na najbolju prijateljicu i odbacivanje njezine majke, druga knjiga "Vera Kelly Is Not A Mystery" tematizira posljedice cjeloživotne izoliranosti na njezine odnose.

Ona je samodovoljna – jednom kada dobije otkaz na radijskoj postaji zbog ljubavnih veza sa ženama, otvara detektivsku agenciju i hrva se s ismijavanjem na račun toga što je žena detektivka. Zapošljava je bračni par koji želi pronaći svojeg unuka čiji su roditelji zatočenici novog dominikanskog režima. Vera prihvaća zadatak koji ponovno ima dvije strane – jedna je mukotrpan rad u Centru za socijalnu skrb u kojem sumnja da se dječak nalazi, a s druge su strane akcijski nabijene dionice smještene u Dominikanskoj Republici.

Naviknutost na identitetsko skrivanje

Vrijeme su radnje šezdesete, doba kad je policija upadala u klubove svaki put kad je nekom gradonačelniku trebao reizbor i odvodila butch lezbijke u zatvore (one femme prolazile su im ispod radara), bivanje queer osobom koštalo je poslova, odnosa, a u Verinom slučaju i zajednice.

Navikla na identitetsko skrivanje koje se reflektira u njezinu profesionalnom životu u kojem mora zauzimati brojne uloge, u drugoj knjizi prolazi mučan proces otvaranja drugima.

Čak i neobvezno čavrljanje o roditeljima u ovim postavkama dobiva na težini: "U barovima i na zabavama gdje sam išla, kad sam se dala natjerati da idem u barove i na zabave, nismo pitale jedne druge o obiteljima. To sam pravilo naučila, a da ga nisam ni primijetila. Previše nas je prekinulo veze s njima, ili je nestalo, ili je pokušavalo nestati."

Kad god je rastrojena, Vera Kelly čita "The Prime of Miss Jean Brody". Autorica ovdje namiguje Muriel Spark i slavnoj izreci: "Dajte mi djevojku u prijemčivoj dobi i moja je za cijeli život." Kao što se učenice Miss Brody ipak naposljetku odmiču od nje, ali nikad baš sasvim, i Vera njeguje kompliciran odnos sa svojom majkom koja se ne zna nositi s njezinim djevojaštvom i izbjegava pogled na nju u kupaćem kostimu, prvom takvom kupljenom na odjelu za odrasle žene.

Detektivka kakvu nećemo sresti u stvarnom životu

Kad se Vera odupre fizičkom nasilju, i sama biva smještena u popravni dom kamo se u drugoj knjizi vraća kao zaposlenica. Ti dijelovi najviše odišu nježnim razumijevanjem za odbačene, marginalizirane "čudake".

Knjiga je ispunjena i drugim pop kulturnim onodobnim referencama, primjerice, na kratkotrajnu seriju s detektivkom u glavnoj ulozi "The girl from U.N.C.L.E", na stvaranje hipi kontrakulture, prema kojoj je junakinja sumnjičava jer je njihova sloboda previše neobuzdano dječja ("kao da djetinjstvo nije doba strašne bespomoćnosti i zavisnosti"), ali i heteroseksualna.

Užitak izvlači iz toga što može preuzeti ulogu studentice, ulogu agentice koja uspijeva doći do informacija, ili pak ulogu nečije žene, i u tome je sjajna kompleksnost glavne junakinje – možemo osjetiti njezino uzbuđenje dok proživljava različite fantazije, neizbježno otrežnjenje, i naposljetku instinktivno odmicanje od autoriteta bilo kakve vrste

Vera Kelly detektivka je kakvu nećemo sresti u stvarnom životu, ali ona ima račune za grijanje i kvaku koju treba popraviti, a roman se ni u jednom trenutku ne zanosi glamurom slobode i puke reprezentacije privlačne nišnoj publici.

Zaključno, ova netipična djela zabavljaju i ostavljaju prostor za promišljanje.

"Ključ te može dovesti samo do pola puta, ostatak su uvijek trikovi", savjetuje Veru Kelly njezin doušnik, a Rosalie Knecht posjeduje i ključ i trikove da nas lagane ruke vodi kroz stranputice svakodnevice, politike i identiteta, ali i dejtanja u doba kad smo se međusobno zvale na kućne telefone.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.