- Autor/ica Tihana Radojčić
-
Objavljeno: 14 veljače 2014
Gej turisti čine oko tri posto europskog turističkog tržišta vrijednog 632 milijarde eura, od čega oni doprinose s 50 milijardi eura, a to ih čini pravim rudnikom zlata. U Hrvatskoj je ovaj potencijal gotovo u potpunosti neiskorišten, a oni koji se ipak zapute na Jadran ne dolaze zbog pomno osmišljenih ponuda već iznimki koje su pronašle najbolji kanal za oglašavanje.
Istraživanje koje je provela Europska gej turistička zajednica (GETA) u 50 europskih država pokazalo je da je kupovna moć LGBT osoba dovoljno velika da ova društvena skupina zadobije veću pažnju poslovnog svijeta. U usporedbi s SAD-om, gdje gej turizam cvjeta još od 1990-ih, kupovna moć tamošnjih LGBT turista je 46 milijardi eura, a velik broj njih voli posjetiti europske top destinacije, poput Dubrovnika ili dalmatinskih otoka. "Ne samo da je ovo tržište vrijedna niša za turističke kompanije već do njega mogu jednostavno doći zbog malenog broja LGBT internetskih stranica i magazina, gdje se lako mogu oglašavati", smatra Paul Barnes, direktor komunikacija u GETA-i.
Kako bi privukla što veći broj turističkih agencija i kompanija, GETA je pokrenula specijalizirani portal namijenjen isključivo u tu svrhu. Gay welcome služi kao jedinstveno mjesto za LGBT turiste gdje mogu pronaći gay-friendly smještaj, restorane, klubove, kafiće, dućane te odabrati svoju idealnu europsku lokaciju. Na popisu država koje nude slične usluge našla se i Hrvatska, s četrdesetak takvih ponuda.
Gej turistima najvažnije da destinacija slovi kao gay-friendly
Zbog svojih prirodnih ljepota i mediteranske klime, Hrvatska je proteklih godina postala nezaobilazna destinacija i za gej kruzere, a upravo je jedan takav doplovio u dubrovačku luku u kolovozu prošle godine i iskrcao oko 2500 gej turista. Gej kruzeri mogli bi postati prepoznatljiv dio turističke ponude Jadrana, ali za to treba i vremena i truda.
No, kako ih privući da počnu češće dolaziti? Zadovoljstvo uslugom jedan je osnovnih kriterija svakog turista, u čemu ne zaostaju ni LGBT putnici. Istraživanje agencije Community Market & Insights pokazalo je kako je ovoj turističkoj skupini najvažnije da u odabranoj destinaciji ne doživi diskriminaciju, odnosno da mjesto koje posjećuju slovi kao gay-friendly.
Kad se u obzir uzmu ova dva kriterija, uz iznimno bogatu kulturno-zabavnu ponudu, titulu najgay-friendly turističke destinacije već godinama čvrsto drži San Francisco. Slijede ga Sydney te europske metropole Berlin i Amsterdam. Kad je u pitanju najpoželjniji hotel, Hilton je nedvojbeno svjetski prvak.
Posebna ponuda Hiltona i za hrvatske LGBT turiste
Istražili smo kako stvari stoje u Hrvatskoj i pronašli ponudu na web stranici dubrovačkog hotela Hilton "Go out package" namijenjenu LGBT turistima, uz koju se nalazi fotografija lezbijskog para.
Ponuda simboličnog naziva "Go out package" poziva LGBT goste da "uživaju u posebnoj pogodnosti dok istražuju LGBT događaje i destinacije ili neka sami stvore svoje iskustvo za pamćenje". Jedna ovakva rečenica dovoljna je da privuče ovu nišu turista, smatra stručnjak za LGBT turizam, Tom Roth. "Turoperatori koji nude specijalizirane usluge za svoje goste proslavili bi se na gej tržištu. Ako mu se odluče okrenuti, to mogu učiniti tako da osmisle posebnu ponudu samo za LGBT turiste ili da u aktualnim ponudama naglase kako je njihova usluga namijenjena svima, pa i LGBT turistima", savjetuje Roth i poručuje da bi bilo dobro kada bi turoperatori nastavili kontinuirano promovirati jednakost svih svojih gostiju.
Želju za promjenom marketinške strategije koči strah od gubitka "klasičnih turista"
Tijekom svojeg iskustva Roth je nailazio na one agencije koje nisu znale kako uključiti LGBT turiste jer, kako su rekle, "nemaju gej proizvode ni usluge". "Gej turisti imaju jednake potrebe kao i ostale skupine turista; neki vole putovati sami, neki u grupama, neki s obitelji, a neki u paru. No, ono što je najbitnije je osmisliti ponudu koja će im dati do znanja da ste gay-friendly i da se kod vas mogu osjećati sigurno", kazao je on.
S problemom osmišljavanja ponude za LGBT turiste susreli su se i u turističkoj agenciji Jammark iz koje su nam rekli kako su "svoje ponude prema LGBT udrugama i pojedincima već ranije slali", ali da su zbog "slabog interesa odustali". Iako se do sada nisu oglašavali prema LGBT turistima, iz turističke agencije Kompas ne planiraju odustati od ove ideje te najavljuju da će kod izrade marketinške strategije za 2014. i 2015. godinu uložiti u Google oglase, u sklopu kojih razmatraju mogućnost oglašavanja prema LGBT populaciji.
Američki grad Philadelphia osmislio je posebnu reklamu za LGBT turiste
"Nismo do sada usmjeravali naša oglašavanja prema LGBT osobama, iz više razloga. Jedan od njih je da nismo organizirali putovanja namijenjena isključivo LGBT osobama, a drugi je to što nismo našli pogodan medij kroz koji bi se obratili takvim osobama te smo u međuvremenu ograničili marketinška sredstva i budžete posebno za klasična oglašavanja. Generalno gledajući, tržište na kojem djelujemo je malo, a takvi bi bili i efekti mogućeg oglašavanja. Organizacija posebnog putovanja za LGBT osobe čini mi se u ovom trenutku 'nemogućom misijom', međutim uvjeren sam da će to kroz neko određeno vrijeme, bez obzira na izuzetnu konzervativnost domaćeg tržišta, ipak biti moguće", objasnio nam je Ivan Pukšar, direktor Kompasa.
Marketinški zaokret tek treba stići
Međutim, Pukšar je izrazio bojazan da će "pojava LGBT populacije u većoj "količini" dijelom smetati 'klasičnim gostima' koji posjećuju navedenu destinaciju ili objekt jer i oni sami ponekad 'zaziru' od imidža takve destinacije". "LGBT turiste više vidimo kao posebnu 'ciljnu skupinu' ne želeći niti na koji način diskriminirati ostale goste. Svakom gostu pokušavamo prići na jednak način poštujući njegove običaje. Ukoliko bi se pojavio 'upit' od strane LGBT gostiju za posebne informacije ili vrste usluga učinili bismo sve da im izađemo u susret - profesionalno i na najbolji mogući način", optimističan je Pukšar.
Optimizam ulijeva i projekt "Tisuću hrvatskih plaža – Jadranske morske zvijezde" za čije je potrebe prof. dr. sc. Dragan Magaš s Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu iz Opatije htio čuti mišljenje LGBT zajednice, o tome ima li ona potrebu za posebnom plažom.
Gej kruzeri, istraživanje o "gej plažama" i odgovori koje smo dobili od pojedinih turističkih objekata i agencija ulijevaju nadu jer, za razliku od drugih industrija s kojima smo razgovarali, postoji svijest i potreba za segmentcijom tržišta ovisno o različitim interesima gostiju. Većina vas se u jučerašnjoj anketi izjasnila da je zainteresirana za takvu vrstu promocije, a sad su na potezu agencije i ponuđači turističkih usluga.
Vezane teme
Podrži Crol donacijom :)



