Talentirana trogirska redateljica Andrijana Mirna Marin u ponedjeljak je na Zagrebdoxu predstavila svoj diplomski uradak, moćni srednjometražni film "One su tu" koji prati karijere šest hrvatskih alternativnih glazbenica i progovara o izazovima s kojima se susreću.

Ironično, prilikom najave filma koji se bavi položajem žena u domaćoj kreativnoj industriji, direktor Zagrebdoxa Nenad Puhovski jedva je iz programske knjižice pročitao ime redateljice čiji je film netom nakon toga vrlo patronizirajuće nahvalio kao da joj maltene čini uslugu time što ga pušta na svojem festivalu.

Uz ohrabrenje autorici koja je umjetničku akademiju završila u Splitu, ali i neizbježni podsjetnik da je Puhovski nekad predavao na zagrebačkoj akademiji, te komplimente tom "studentskom filmu", Puhovski je postavio odličan ton za poantu koju film pokušava osvijetliti.

Izvođačice se moraju uvijek iznova dokazivati

Prije "One su tu" imali smo priliku pogledati fantastičan slovački dokumentarac Lucije Kašove "Orkestar iz zemlje tišine" koji prati prvi afganistanski ženski orkestar Zohra i stremljenja djevojaka koje u njemu nastupaju u zemlji gdje je glazba bila zabranjena, a od djevojaka očekivana samo udaja.

Nakon njega započeo je moćni, ali suptilni i inteligentni "One su tu" koji prati šest hrvatskih glazbenica ili sastava – Ninu Romić, Saru Renar, Billie Joan, Mary May, Seven Mouldy Figs i Punčke.

Film donosi izvrsnu kombinaciju razmišljanja ovih glazbenica o njihovu pozivu te snimki s njihovih nastupa, podcrtavajući podozrivi stav muških kolega i glazbene industrije prema njima.

Lucija Ivšić iz Punčki na urnebesan je način opisala kako izvođačice moraju uvijek iznova dokazivati da znaju same prispojiti svoju opremu i svirati gitaru, što su podcrtala i iskustva drugih djevojaka koje premda su sad i priznate od muških kolega, i dalje osjećaju nelagodu što su to priznanje uopće trebale dočekati.

Fundamentalno nerazumijevanje problematike filma

Sara Renar osvrnula se i na zaostalost hrvatskih izdavača koji se ponašaju kao da novi mediji i streaming servisi ne postoje i na taj način nikako ne doprinose razvoju hrvatske scene. Složile su se da u Hrvatskoj nema mjesta za bivanje zvijezdom i da je život od glazbe podosta težak.

I nakon filma počašćeni smo fundamentalnim nerazumijevanjem njegove problematike. U kratkoj sesiji pitanja i odgovora moderatorica je poprilično nagazila na redateljicu u momentu kad je Marin izjavila kako glazbenice ne dobivaju dovoljno mjesta da se izraze u medijima.

Nije joj bilo jasno kako to, pored svih tih Facebooka, Instagrama, Twittera i TikTokova njihove prave misli i dalje nisu prepoznate. Kako bi shvatila, četiri glazbenice koje su stigle na premijeru morale su doći na pozornicu i još jednom prepričati ono što je u filmu jasno rečeno – podcjenjivalo nas se, stavljalo u ladice i patroniziralo. Nakon još nekoliko vrlo loših pošalica društvo se brzinski razišlo da im se ipak ne bi posvetilo previše vremena.

Sve u svemu, vrijedi se nadati da će ovaj film biti tek odskočna daska za uspješnu karijeru mlade trogirske redateljice, kao i da će pomoći u etabliranju ili financijskoj stabilnosti domaće nezavisne scene, premda okolnosti u kojima je projiciran pokazuju da se njegove poante i dalje većini treba crtati.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.