- Autor/ica Andrea Jović
-
Objavljeno: 04 ožujka 2025
Devedeset i sedmu dodjelu nagrade Oscar obilježila je dominacija sjajnog filma "Anora" Seana Bakera, no najveća iznenađenja dogodila su se danima prije same ceremonije.
Same nominacije već su podosta uzburkale javnost - mjuzikl "Emilia Pérez" o meksičkom narko bosu koji odglumi svoju smrt i započinje novi, autentični život kao žena zaradio je 13 nominacija premda su ga u tom trenutku rijetki i pogledali. Jednom kad jesu, nisu bili presretni viđenim.
Publika je žestoko kritizirala film francuskog redatelja Jacquesa Audiarda zbog stereotipnog prikaza Meksikanaca i transrodnih osoba. I dok vjerujem da ne postoji jedan, ili ispravan način na koji netko treba biti trans osoba, slažem se da film obiluje problematičnim trenucima i reduktivan je prikaz trans iskustva.
Samo dva Oscara za "Emiliju Pérez"
Afera je kulminirala kad se fokus prebacio na zvijezdu filma, trans glumicu Karlu Sofíju Gascón koja je film žustro branila od kritika. Ponovno su podijeljeni njezini tvitovi iz 2020. i 2021. u kojima se ogleda niz problematičnih stavova.
"Žao mi je, je li to samo moj dojam ili ima više muslimana u Španjolskoj? Svaki put kad idem po svoju kćer iz škole, sve je više žena pokrivene kose u suknjama do pete. Sljedeće godine umjesto engleskog morat ćemo podučavati arapski", jedan je od takvih tvitova, a u drugima Gascón kritizira islamska pokrivala za glavu, pa čak i poziva na zabranu islama.
Tu ne staje, već se referira i na ubojstvo Georgea Floyda: "Stvarno mislim da je vrlo malo ljudi ikad marilo za Georgea Floyda, prevaranta i narkomana, ali njegova smrt poslužila je kao još jedan pokazatelj da postoje ljudi koji i dalje crnce smatraju majmunima bez prava, a policajce ubojicama. Svi su u krivu."
Uza sve to, kritizirala je i dodjelu Oscara 2021. zbog pretjeranog diverziteta, a tijekom pandemije nije propustila dobaciti pokoji rasistički komentar o Kini. Glumica se, dakako, ispričala za svoje objave, šturo navodeći da se cijeli život bori za bolji svijet i vjeruje da svjetlo uvijek pobjeđuje tamu, no Audiard i ostatak ekipe distancirali su se od nje.
I tako je u kolopletu zbivanja od 13 nominacija "Emilia" dobila tek dva Oscara – onaj za najbolju originalnu pjesmu i najbolju sporednu glumicu. Kući ga je odnijela moćna Zoe Saldaña koja je u emotivnom govoru istaknula da je time postala prva nagrađena glumica dominikanskog podrijetla.
Šteta za Demi Moore
Na moju veliku radost konačno je trijumfirao američki nezavisni redatelj Sean Baker s fantastičnim filmom "Anora". Osim nagrade za najbolji originalni scenarij i montažu, "Anora" je proglašena najboljim filmom, Baker najboljim redateljem, a Mikey Madison najboljom glumicom. Premda mi je žao što kipić sa sobom nije ponijela Demi Moore, sustavno ignorirana glumica koja je trijumfirala u body hororu "Supstanca" Coraline Fargeat, Madison je briljantno odigrala snažnu, snalažljivu, ali ranjivu naslovnu striptizetu te u svom govoru izrazila podršku zajednici seksualnih radnica.
Nagradu za najboljeg glumca ponio je Adrien Brody za film "Brutalist" koji prati rad fiktivnog mađarsko-izraelskog arhitekta Lászla Tótha. Troipolsatni film vizualno je impresivan i gradi sjajan ambijent, ali u tako dugom trajanju, njegovi likovi ipak ostaju pomalo plošni.
U ovoj mi je kategoriji žao Ralpha Fiennesa kojem je izmaknuo Oscar za ulogu kardinala Thomasa Lawrencea u "Konklavi". Fiennes zasad nema nijedan Oscar u sjajnoj karijeri, a jednim od većih propusta Akademije smatra se dodjela davne 1993., kad je Oscara za najbolju sporednu mušku ulogu dobio Tommy Lee Jones za film "Bjegunac", a ne Fiennes za ulogu Amona Götha u "Schindlerovoj listi".
Iako je ostao bez zlatnog kipića, Slijepčeviću treba čestitati na sjajnom uspjehu
Najbolja sporedna uloga pripala je Kieranu Culkinu za podosta iritantan lik Benjija Kaplana, depresivnog slobodnjaka koji zajedno s dijametralno suprotnim, no jednako iritantnim rođakom Davidom (Jesse Eisenberg) odlazi u Poljsku da oda poštovanje naslijeđu svoje pokojne bake koja je preživjela holokaust.
Nažalost, "Čovjek koji nije mogao šutjeti" Nebojše Slijepčevića snimljen po istinitom događaju, otmici i zločinu u Štrpcima 1993., ostao je bez Oscara. Najboljim kratkometražnim igranim filmom proglašen je nizozemski "Nisam robot" o ženi koja nakon niza neuspješno riješenih CAPTCHA testova upada u neobičnu novu stvarnost. Slijepčeviću svejedno čestitke na sjajnom uspjehu.
Sjajno je vidjeti da su prepoznati filmovi koji odskaču od holivudskog prosjeka. Bilo da je riječ o Bakerovu pobjedničkom nezavisnom filmu o manjinama, ili o nominiranoj "Konklavi" s interspolnim papom i "Supstanci" koja tematizira starenje u Hollywoodu, ovogodišnji Oscari daju tračak nade da postoji priznanje za nešto drugo osim velike muškarce i njihove veličanstvene muške pothvate.
* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Vezane teme
Podrži Crol donacijom :)
