U Galeriji Praktika u Splitu tijekom proteklog tjedna bila je predstavljena izložba Kolaži vremena Petera Molleta. Organizirana je u okviru programa QueerIZLOŽBE čiji je zadatak potaknuti queer diskurs u Splitu. Postavljanjem izložbe švicarskog autora koji je živio i djelovao u Kölnu želi se otvoriti pitanje osobnih arhiva starijih queer osoba.

Peter Mollet rođen je 1937. u Braşovu u Rumunjskoj, ali je još kao dječak s obitelji emigrirao u Švicarsku. Na konzervatoriju u Zürichu pohađao je satove violine. S 22 godine započeo je glumačku karijeru u Münchenu, a nekoliko godina kasnije upoznao je svog partnera Hansa s kojim je ostao do kraja života. Šezdesetih godina se potpuno posvećuje likovnoj umjetnosti, uglavnom u formi izrade kolaža.

Izlagao je u više galerija u Njemačkoj, Švicarskoj, Rimu, Ateni i Meksiku, ali još češće u okviru privatnih zabava i večera koje bi organizirao u svom stanu u Kölnu. Njihove večere bile su iznimno popularni društveni događaji kroz koje se na neki način formirala scena. Jedan od razloga za privatne izložbe jest i vjerojatno taj što kolaži otkrivaju više tijela nego što su kulturni standardi tog vremena dozvoljavali.

2

Visoka i popularna kultura, politika i autorova seksualnost

Organizator i kustos, Tonči Kranjčević Batalić, ovako je komentirao izložbu: "Meni zanimljiv moment u Molletovim radovima jest što su oni s jedne strane dokument svog vremena, nastaju od isječaka fotografija iz časopisa koji su onda izlazili, ali kolažiranjem autor nudi svoje viđenje tog vremena. Tu se miješaju visoka i popularna kultura, politika ali i autorova seksualnost koja određuje njegov pogled na svijet. Pop-art je samo jedna od referenci o kojoj se može govoriti kad se gleda Peterov rad, prvenstveno zbog preuzimanja gotovih slika iz časopisa, ali utjecaji su mnogo širi, sežu sve do prvih avangardi s početka prošlog stoljeća.

Tipično za Molletov rad je što s pronađenim gotovim vizualnim materijalom gradi sasvim nove slike, često apstraktnog i psihodeličnog karaktera, koje o stvarnosti govore na nekoj drugoj vizualnoj razini. Tek zagledanjem u detalje prepoznaju se različiti elementi koji ih grade.

Alternativne povijesti i alternativni arhivi

Pa se tu nailazi na fragmente povijesnog slikarstva, kao npr. detalje tipične za Klimta, fotografije političkih vođa, kao što je Mao Ce-tung, povijesnih ličnosti, osoba iz popularne kulture, kao npr. Jimi Hendrix ili sasvim nepoznatih erotičnih prikaza tijela. S njima u kompozicijama ravnopravno obitavaju i elementi arhitekture, hrane i svih drugih predmeta koji su se mogli naći u tisku tog vremena. Druga zanimljiva stvar radi koje sam odlučio dovesti izložbu u Split jest kontekst u kojem su radovi nastali i izlagani.

3

Premda su neki radovi izlagani na javnim izložbama, češće su se mogli vidjeti na privatnim večerama i izložbama u stanu u kojem je par živio. Tako su ovi radovi dio jednog privatnog arhiva koji nam danas priča osobnu priču jednoga gej para koji je živio zajedno još od 1963. godine, o njihovom društvu i pogledima na svijet. Za pretpostaviti je da ovaj arhiv nije izolirani slučaj te da bi se takvih arhiva moglo naći i kod nas. Ovom izložbom htjeli smo otvoriti upravo to pitanje, pitanje alternativnih povijesti i alternativnih arhiva te potaknuti njihovo otkrivanje i kod nas."

Muškarci u minisuknjama

Izložba organizirana u Galeriji Praktika zapravo je dio veće izložbe Collage Decollage koja je organizirana 2014 u Galeriji Smend u Kölnu. Tom prilikom Molletov opus prikazan je prvi put nakon više od dvadeset godina. Naime, on je devedesetih godina zbog lošeg zdravstvenog stanja prestao izrađivati kolaže te se povukao iz javnog života. Umro je 2011. u Kölnu. Jedan dio njegovih radova nalazi se kod njegovog nećaka Martina Kostezera, koji je pomogao dovesti izložbu u Split, a također je i nazočio otvorenju.

U sklopu otvorenja, u bašti Doma mladih, Kulturno-umjetnička udruga Flomaster je organizirala prigodnu zabavu, a za tu prigodu nastupio je američki folk-kantautor John Kruth koji je izvodio prepjeve stihova Tina Ujevića na engleskome.

Tako se završetkom Pride Weeka queer aktivnosti vraćaju iz centra grada u mračne prostore Doma mladih. U jeku turističke sezone centrom paradiraju čete muškaraca u minisuknjama, ali njihova je travestija legitimna i općeprihvatljiva zato što oni predstavljaju Dioklecijanove vojnike.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.