"Mala moja, ti u plavoj bluzi, dođi bliže pa mi se naguzi" stih je zbog kojeg je član Hrvatskog kulturno-umjetničkog društva Valpovo 1905, Branimir Čolaković, zaradio – prekršajnu prijavu.

Sporni stih zapjevao je koncem lipnja u povorci na tradicionalnoj manifestaciji Ljeto valpovačko, a prijavu je podnijela policajka koja se našla uvrijeđena ovim stihovima. Folkloraš iz Valpova osumnjičen je da je počinio prekršaj prema Zakonu o ravnopravnosti spolova, a u optužnici se predlaže kazna od 5000 kuna.

Ova vijest pokrenula je raspravu na društvenim mrežama u kojoj jedni tvrde da je bećarac dio tradicije, štoviše od 2011. pod zaštitom UNESCO-a kao dio svjetske kulturne baštine, dok drugi u njemu vide seksizam.

Tradicija u kojoj je žena tek predmet koji služi muškarcu

Pitanje koje se nametnulo jest može li se ženomrstvo opravdati tradicijom? Jer činjenica je da nam je tradicija ženomrzačka, kao i društvo kojem pripada.

Posebnost bećarca je, da se stihovi često smišljaju tijekom same izvedbe, tematizirajući nazočne pojedince, zbivanja i kontekst u kojem se izvedba odvija, pa se nameće pitanje može li se tradicijom opravdavati stih koji je u ovom slučaju, ipak smišljen za policajku.

Ovo nije prvi put da se zbog bećarca "digla frka". Osječka pivovara je prije tri godine, za vrijeme Europskog nogometnog prvenstva u Ukrajini svoje pivo reklamirala upravo bećarcem. Zbog bećarskih stihova kao što su "Mala moja, dobro si mi sjela, čim te uzmem, orosiš se cijela", "Kad sam kući, zabijem u trenu, al’ slađe je na tuđem terenu", "Mala moja, prirodno se nosi, nikad svoju livadu ne kosi" ili "Mojoj snaši bolji sam neg’ Messi, svako večer hat-trick mi se desi", reagirala je i Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova.

Pitanje je kompleksno, jer bećarac je dio tradicije, no tradicija nam je ženomrzačka. Bezbroj je primjera, nisu samo stihovi bećarca takvi, Tu su gange, rere, ojkalice, zatim narodne pripovjetke u kojima je, baš uvijek žena tek predmet koji služi muškarcu o čemu je svojedobno pisao Ante Tomić. Ove tradicijske pripovijetke obavezna su literatura u osnovnoj školi.

Tradicija je ogledalo društva iz kojeg je potekla

Seksizam u svojim tradicionalnim i modernim varijantama prepoznat je kao utemeljen koncept u hrvatskom društvu na temelju rezultata istraživanja o rodnom identitetu koje je provedeno 2004. godine u sklopu projekta "Modernizacija i identitet hrvatskog društva", i to osobito među starijima, niže obrazovanima i muškim dijelovima hrvatske populacije. Prema ovom istraživanju, u Hrvatskoj i dalje ostaju temeljito obilježeni patrijarhalni neoseksistički modeli mišljenja i predrasude o rodnom identitetu i rodnim grupama.

Seksizam je dakle stvar hrvatske kulture i tradicije i slučaj s pjevačem bećarca koji je zbog tradicije zaradio prekršajnu prijavu, nametnuo je pitanje: ukoliko je dio tradicije, je li seksizam zbog toga manje seksizam?

Mišljenja su podijeljena. Vrijeđaju li ovi stihovi žene? Mene da, no u raspravi o ovom bećarcu i prekršajnoj prijavi koju je pjevač zaradio, mnogo žena brani tradiciju.

Jesu li stihovi bećarca, i ne samo bećarca, vulgarni, šovinistički i ženomrzački? Naravno da jesu! No takva nam je i tradicija, kao i društvo. Tradicija je upravo to, ogledalo društva iz kojeg je potekla.

Bećarac je vokalni odnosno vokalno-instrumentalni napjev popularan na području Slavonije, Baranje i Srijema. Veselog je i vedrog teksta, najčešće prožet alegorijama i metaforama. Naziv potječe od turske riječi bekar, koja u hrvatskoj jezičnoj uporabi (bećar) označava mladog neženju, momka, samca, lolu, bekriju, veseljaka sklonog raskalašenom životu, jelu, piću i ženama. Pjevao se najviše na svadbama i u drugim prigodama kad se narod okupljao na veselje.
Bećarac je deseteračka glazbena vrsta u kojoj se na određeni melodijski obrazac i njegove brojne inačice pjevaju po sadržaju veoma različiti deseterački dvostihovi, najčešće ljubavni i metaforično erotski; hvale se vlastite vrline, ljepota, sposobnosti, imovno stanje, izruguju se neistomišljenici i suparnici, prkosi se i inati.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Komentari  

+5 # iredav 2015-09-30 12:20
Ne razumijem? Zato jer je to "tradicija" pa je odmah i opravdano pjevati takve stihove? Zašto se ovdje uopce postavlja neko pitanje?....Tra dicija je i "tuci djecu batinom u školi" ....pa je ukinuto to...Da uvedemo i to natrag pa da opravdamo jer je "tradicija"..?. ..pa nije "tradicija" pitka voda pa da bez nje nema života...Treba u evoluciji krenuti dalje od špilje,seksizma i agresije..i tako ce svijet za sve biti bolji...cak i za nas žene ...
Odgovori | Report to administrator
Crol.hr koristi kolačiće kako bi se osiguralo bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost stranica. Kako biste saznali više, kliknite na Više informacija, a za nastavak pregleda i korištenja stranica, kliknite na OK
Više informacija Prihvaćam