I dok se u hrvatskoj javnosti još uvijek vode žestoke rasprave po pitanju uvođenja spolnog odgoja u škole, tinejdžeri odgovore na brojna pitanja o toj njima posebno zanimljivoj tematici najčešće traže surfajući bespućima interneta, njih 55 posto. Stoga je CESI upravo na društvenim mrežama pokrenuo kampanju "Moja stvar, moj izbor – Vrijeme je da saznaš više" kako bi im pružili kvalitetne informacije i potaknuli ih na promišljanje o pitanjima vezanim uz seksualnost, reproduktivna i seksualna prava i zdravlje.

"Istraživanja pokazuju kako mladima u Hrvatskoj nedostaje znanja koja bi im pomogla donositi odgovorne odluke vezane uz njihova tijela i zdravlja. Pokrenule smo ovu stranicu kako bi olakšale razgovor o temama koje su nekada 'škakljive', ali se o njima mora razgovarati", ističu u opisu kampanje "Moja stvar, moj izbor – Vrijeme je da saznaš više" iz udruge CESI - Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje.

"Mi mislimo da nešto znamo a ne znamo i sram nas je pitati"

Navode kako su kroz rad s mladima tinejdžerske populacije uočili kako oni imaju veliku želju za učenjem o seksualnim i reproduktivnim pravima i zdravlju, ali za to nemaju priliku u postojećem školskom sustavu. Neki od tinejdžera koji su sudjelovali u diskusijama su izjavili:

"Mene zanimaju te teme i ja čitam zanimljive članke o tome. Ja već imam izgrađen stav, a nove informacije mi samo upotpune sliku, saznam nešto novo".

"Mi mislimo da nešto znamo a ne znamo i sram nas je pitati".

"Ove teme su interesantne mladima koji se tek razvijaju (14-16 godina) i njima bi to bilo zanimljivo. Poslije svi misle da sve znaju".

"Ne znamo što točno da tražimo od informacija i ne znamo ni kako da pitamo".

Stoga iz CESI-ja upozoravaju kako se stavovi mladih oko društveno osjetljivih tema kao što je pravo na pobačaj ili hitnu kontracepciju često se osnivaju na iskrivljavanju činjenica i nepotpunim i informacijama.

55 posto mladih odgovore o spolnosti traži na internetu

Kako je u nedostatku spolnog odgoja u školama hrvatskim tinejdžerima prvi izbor u traženju informacija o toj temi upravo internet, potvrđuju i podaci nedavnog istraživanja EduCentra provedenog na više od 560 ispitanika. Čak 55 posto djece i mladih o spolnom odgoju najčešće se informiraju na internetu.

"Poražavajuće, no istinito. U manjoj sredini sramota je pitati za zaštitu jer to znači da stupaš u spolni odnos prije braka (jao sramote!), i onda 'guglaš', pa kasnije dobivene informacije raspravljaš s isto toliko neupućenim prijateljima", komentira jedan ispitanik, a drugi ističu kako je internet "najlakši izbor ako nemaš povjerenja u neku osobu".

Osim interneta, ispitanici navode i tinejdžerske časopise koji su bili logičan izbor nakon što "profesori nisu htjeli odgovoriti na pitanje o spolnosti".

Kroz kampanju animirati mlade na promišljanje i razgovor

Također, jedna ispitanica ističe i nepotpune i netočne informacije koje bi dobila iz različitih izvora: "Vrlo često dobivene informacije od drugih, uključujući stručnjake, bile su nepotpune. Nedostajali bi vrlo važni podaci. Na internetu sam mogla pronaći argumente, činjenice i istraživanja, za potporu informacije. Od stručnjaka često ograničena informacija bi bila neargumentirana i očekivalo se puko prihvaćanje".

Vršnjaci su bili izvor informacija o spolnom odgoju za 15 posto ispitanika, dok se 10 posto njih savjetovalo s roditeljima, navodi se u istraživanju EduCentra.

Zbog toga CESI smatra da će mladi i kroz njihovu kampanju, ako prošire svoja znanja o tematici, moći uživati u svojim pravima u punom opsegu i to na odgovoran i primjeren način. Nadalje, žele im na jednostavan način objasniti što sve uključuju seksualna i reproduktivna prava koja ne obuhvaćaju samo pravo na pobačaj i kontracepciju, već cijeli niz elemenata.

To će napraviti kroz vizuale, dijeljenje tekstova i videa putem društvenih mreža.

"Želimo animirati mlade da promišljaju, razgovaraju i dijele sadržaj koji je usko vezan uz njihove živote i potencijalne izbore", poručuju iz CESI-ja.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.