Uoči petog prosvjednog skupa kojim će se ponovno tražiti raskidi Vatikanskih ugovora, s Marijanom Bijelić iz udruge Protagora, jedne od organizatorica skupa, razgovaramo o tome što se promijenilo od prvog prosvjeda, tko od spomenutih ugovora ima najviše koristi, što je potrebno za njihovo raskidanje, zašto domaći političari zaziru od tog pitanja i drugim temama.

 Ovo je peti prosvjed kojim se traži raskid Vatikanskih ugovora. Što se, ako jest, promijenilo od prvog prosvjeda?
– Pa svakako se promijenila razina svijesti o problemu klerikalizma i samih Vatikanskih ugovora u našem društvu. Sada se pitanje Vatikanskih ugovora nametnulo kao bitno političko pitanje koje se postavlja kandidatima prije izbora. S druge strane, u međuvremenu je Crkva nastavila svoj pohod na sve javne institucije i sve pore hrvatskog društva te sve agresivnije pokušava svima nametnuti svoju religijsku ideologiju i ultrakonzervativnu politiku što opet rađa određenim revoltom i među vjernicima i među nevjernicima, samo pitanje je hoće li kod većine prevladati revolt ili će ipak prevladati odluka o bijegu iz Hrvatske ili prestrašeno povlačenje u svoja četiri zida koje se nikad do sad nije pokazalo uspješnim načinom prevladavanja opasnih društvenih tendencija usmjerenih prema podčinjavanju većine malignim politikama.

Kako to da svaka vlast, pa čak i stranke koje zagovaraju sekularnost i manji upliv Crkve u politiku, izbjegavaju temu raskida Vatikanskih ugovora? Neki kažu da ih je (pre)komplicirano, pa čak i nemoguće raskinuti, a to jedva da je tema u predizbornim kampanjama.
– Katolička crkva je najjača domaća politička institucija koja ima ogroman utjecaj i teško joj se suprotstaviti. HDZ dobar dio svog uspjeha temelji na identitetskoj politici koja podrazumijeva izjednačavanje religije i nacije u formi poželjnog identiteta Hrvata-katolika i isključivanja svih drugih. HDZ, dakle, ne može protiv Crkve jer bi izgubio temelj na kojem gradi svoj politički uspjeh, dok SDP cijelo vrijeme nastoji postići neki kompromis s takvom identitetskom politikom bez da je stvarno dovodi u pitanje čime je zapravo izbrisao smisao vlastitog postojanja kao opozicije jer nam ne pruža nikakvu alternativu.

Smeta nam što su Vatikanski ugovori u direktnoj koliziji s načelom ravnopravnosti svih građana Republike Hrvatske pred državom, što se njima zapravo krše neka elementarna demokratska načela i građani se tretiraju kao podanici

Što bi zapravo bilo potrebno za raskidanje Vatikanskih ugovora? Tko, osim Crkve, od njih ima najviše koristi?
– Osim Crkve, koristi imaju političari u klinču sa Crkvom, odnosno izvršitelji politika koje profitiraju isticanjem identiteta: nacije i religije u prvi plan da bi se time izbjegli sva druga društvena pitanja na koja ne nude nikakav odgovor. To je zapravo jedan vid antipolitike koja umjesto promišljanja i rješavanja političkih i ekonomskih problema ljudima nudi identitetsko razvrstavanje i animozitet koje ono proizvodi. To je zapravo vid preusmjeravanja opravdanog nezadovoljstva zbog sustavne pljačke i siromašenja hrvatskih građana te urušavanja radničkih i socijalnih prava na izmišljene neprijatelje umjesto suočavanja sa stvarnim ekonomskim i političkim problemima.

To su ugovori koje je politička i klerikalna elita sklopila na vlastitu korist i na štetu većine običnih građana, njima se zapravo obični građani stavljaju u podređen, zapravo podanički, položaj u odnosu na kler, a crkvenoj hijerarhiji pak daju ogromnu ekonomsku i političku moć kojom mogu podržavati one političare koji će provoditi njihovu politiku

Na što se troši 600 milijuna kuna koje godišnje plaćamo Svetoj Stolici prema Vatikanskim ugovorima, a kolika su ostala davanja i kome?
– Budući da Crkva nema obavezu podnositi izvještaje o tome kako troši novce dobivene iz proračuna, to ne možemo točno znati. Dio novaca otpada na osobna primanja klera, dio na provođenje nastave vjeronauka i vjerskog odgoja u vrtićima te na rad katoličkih fakulteta, dio na gradnju novih crkava, a o ostalom možemo nagađati. Crkvena politička djelatnost, odnosno promoviranje neokonzervativnih politika, također dosta košta. Crkvene odgojne, obrazovne i znanstvene institucije također se dobrim dijelom financiraju iz proračuna, a potpuno su podređene crkvenoj hijerarhiji i promoviranju neokonzervativnih politika u smislu borbe protiv prava žena i neheteroseksualnih ljudi.

Vatikanski ugovori su na mala vrata na teritorij Republike Hrvatske uveli kanonsko pravo

Mnogi aspekti crkvenog djelovanja, kao i djelovanja udruga koje provode klerikalnu politiku, financiraju se dodatnim davanjima iz lokalnih proračuna kojima je teško ući u trag. Na primjer, protiv gradonačelnika Milana Bandića su podignute kaznene prijave zbog pogodovanja udruzi U ime obitelji kojom je toj udruzi priskrbio korist od oko 300 000 kuna. Dobar dio kapitalnih ulaganja u objekte društvenih djelatnosti Grada Zagreba otpada na obnovu crkava, a slično je i u mnogim drugim gradovima i županijama.

HDZ ne može protiv Crkve jer bi izgubio temelj na kojem gradi svoj politički uspjeh, dok SDP cijelo vrijeme nastoji postići neki kompromis s takvom identitetskom politikom bez da je stvarno dovodi u pitanje čime je zapravo izbrisao smisao vlastitog postojanja kao opozicije jer nam ne pruža nikakvu alternativu

Vatikanski ugovori obavezuju Republiku Hrvatsku da donira teren kad god lokalni biskup odredi da je potrebno graditi novu crkvu. Iz proračuna se financira i održavanje crkava, ali zbog nedostatka kontrole i tu nailazimo na zloupotrebe, poput recimo slučaja Šibenske katedrale u kojoj je biskup Ivas u okviru obnove katedrale zapravo devastirao ovaj spomenik kulture sagradivši za sebe grandioznu grobnicu uz samu crkvu. Dio novaca se troši na humanitarno djelovanje Crkve koje se opet često zlorabi za nametanje diskriminacijskih i mizoginih politika. Tako se, na primjer, Crkva voli hvaliti svojim skloništima za žene žrtve nasilja, međutim, ona tim ženama ne pruža stručnu pomoć i ne pomaže im u odvajanju od nasilnika, već zbog svog konzervativnog nauka i nedostatka elementarne humanosti i empatije žene tjera na pomirenje i povratak vlastitim zlostavljačima.

Što vam najviše smeta? Što želite postići novim prosvjedom?
– Smeta nam što su Vatikanski ugovori u direktnoj koliziji s načelom ravnopravnosti svih građana Republike Hrvatske pred državom, što se njima zapravo krše neka elementarna demokratska načela i građani se tretiraju kao podanici. Smeta nam što je njima na mala vrata na teritorij Republike Hrvatske uvedeno kanonsko pravo zbog čega ni formalno svi nismo jednaki pred zakonom. To su ugovori koje je politička i klerikalna elita sklopila na vlastitu korist i na štetu većine običnih građana, njima se zapravo obični građani stavljaju u podređen, zapravo podanički, položaj u odnosu na kler, a crkvenoj hijerarhiji pak daju ogromnu ekonomsku i političku moć kojom mogu podržavati one političare koji će provoditi njihovu politiku.

Osim Crkve, od Vatikanskih ugovora koristi imaju političari u klinču sa Crkvom, odnosno izvršitelji politika koje profitiraju isticanjem identiteta: nacije i religije u prvi plan da bi se time izbjegli sva druga društvena pitanja na koja ne nude nikakav odgovor

Smeta nam što je ovim ugovorima zakonski omogućena diskriminacija hrvatskih građana pod pokroviteljstvom Republike Hrvatske, pogotovo onih koje Crkva voli diskriminirati, poput žena, neheteroseksualnih ljudi, ateista, onih koji vjeruju na način koji se Crkvi ne sviđa po vlastitoj savjesti i bez posrednika. Vatikanski ugovori su stvorili pretpostavke za konzervativnu revoluciju koju predvodi Katolička crkva.
Smetaju nam neokonzervativne politike usmjerene na relativizaciju i rušenje svih onih ljudskih prava koja nisu po volji Crkvi. Smeta nam nejednakost pred zakonom zbog koje pedofili u crkvenim redovima nisu valjano kažnjeni zbog svojih zločina. Smeta nam zlorabljenje vjere za podčinjavanja ljudi i cinizam države i Crkve koje nam svoje licemjerno moraliziranje iz udobnih fotelja skupo naplaćuju dok većina ljudi teško podmiruje osnovne egzistencijalne potrebe ili je prisiljena na bijeg u inozemstvo.

Gotovo sve javne institucije stavljene su na raspolaganje Katoličkoj crkvi

U svemu tome možda najbolniji moment je sustavna indoktrinacija djece i mladih u konzervativnu i diskriminirajuću religijsku ideologiju od dječjih vrtića, preko osnovnih i srednjih škola, do sveučilišta. Zbog Vatikanskih ugovora država mora jamčiti religijski odgoj pod izravnom kontrolom Katoličke crkve u dječjim vrtićima i na nastavi vjeronauka u javnim školama, a država ne može napraviti ništa u slučaju diskriminirajućih sadržaja u ovom tipu religijskog odgoja jer je on posve u rukama Crkve. Problem je i paradoksalan položaj vjeroučitelja koje zapošljava i plaća država, ali koji direktno odgovaraju biskupima, oni mogu biti i razrednici i ravnatelji, a odnedavno, zbog uvođenja takvih studija, i nastavnici drugih predmeta. Ovim se javno školstvo sve više stavlja u službu indoktrinacije djece ultrakonzervativnom crkvenom ideologijom pa sva istraživanja upućuju na to da su mlađi naraštaji konzervativniji i manje tolerantni od starijih.

Crkvena politička djelatnost, odnosno promoviranje neokonzervativnih politika, također dosta košta. Crkvene odgojne, obrazovne i znanstvene institucije također se dobrim dijelom financiraju iz proračuna, a potpuno su podređene crkvenoj hijerarhiji i promoviranju neokonzervativnih politika u smislu borbe protiv prava žena i neheteroseksualnih ljudi

Smeta nam apsurdan pravni položaj katoličkih fakulteta koji su sada sastavnice javnih sveučilišta sa svim pripadajućim pravima, ali su direktno podređeni crkvenoj hijerarhiji, na njima vrijedi kanonsko pravo, one mogu diskriminirati studente i zaposlenike na temelju religijske (ne)pripadnosti i (ne)poslušnosti kleru, spola ili seksualne orijentacije. Na njima vrijedi kanonsko pravo i ne vrijede pozitivni zakonski propisi o suzbijanju diskriminacije, oni su i svojim statutima podložnost autoritetu crkvene hijerarhije stavili iznad znanstvene čestitosti, a imaju sva prava kao i druge sastavnice javnih sveučilišta i mogu suodlučivati o njihovoj politici i javnom djelovanju. Ovim se i znanstvena djelatnost djelomično podređuje religijskoj ideologiji umjesto da je mjesto s koje se može slobodno propitivati, pa i kritizirati kad je to potrebno.

Jeste li se obratili vladajućima s nekim konkretnim zahtjevima?
– Naravno, recimo pokušali smo osigurati uvođenje alternativnog predmeta vjeronauku u osnovnim školama gdje vjeronauk nema alternative, a istovremeno mu je Ugovorom HBK i RH zajamčen termin usred satnice. Država je odbila bilo kakav odgovor pa smo je tužili zbog diskriminacije učenika koji ne pohađaju vjeronauk. Tužbu smo izgubili po meni ciničnom presudom da RH nikoga ne diskriminira jer svatko ima pravo upisati nastavu katoličkog vjeronauka čime se zapravo izruguje ljudima koji ne žele izlagati djecu tom obliku religijske indoktrinacije.

Crkva se voli hvaliti svojim skloništima za žene žrtve nasilja, međutim, ona tim ženama ne pruža stručnu pomoć i ne pomaže im u odvajanju od nasilnika, već zbog svog konzervativnog nauka i nedostatka elementarne humanosti i empatije žene tjera na pomirenje i povratak vlastitim zlostavljačima

Zašto mislite da Hrvatska nije sekularna država, odnosno da je sekularnija "na papiru" nego u praksi?
– Zato što su gotovo sve javne institucije stavljene na raspolaganje Katoličkoj crkvi koja svoj utjecaj zlorabi za nametanje vlastite ultrakonzervativne ideologije i identitetske politike – od dječjih vrtića, škola i sveučilišta, do javnih bolnica, vojske i policije. Zato što je Vatikanskim ugovorima na teritorij RH, pa i u javne institucije RH, uvedeno kanonsko pravo pred kojim nismo svi jednaki i na temelju kojeg Crkva može podređivati i diskriminirati one skupine ljudi koje tradicionalno svojim naukom diskriminira i podređuje.

Crkva dobiva ogromne novce, a račune ne podnosi nikome

U pozivu na ovogodišnji prosvjed navodi se, između ostaloga, kako ne želite nastavak netransparentnog financiranja crkvenih institucija sredstvima iz državnog proračuna i novcem svih građana. Možete li pojasniti kako je to financiranje netransparentno?
– Crkva dobiva ogromne novce na raznorazne načine od državnog do lokalnih proračuna, a račune ne podnosi nikome.

Kako ćete motivirati ljude da dođu na prosvjed? Možete li im objasniti kako Vatikanski ugovori utječu i na njihove živote te zašto bi ih se to trebalo ticati?
– Ako se protivite neokonzervativnim politikama koji su do sada bili usmjereni na temeljna prava žena i neheteroseksualnih ljudi, a iz Nacrta prijedloga Obiteljskog zakona možete vidjeti da neće biti pošteđena ni prava svih ostalih koji se ne uklapaju u ultrakonzervativne predodžbe Crkve o tome kako bi obiteljski i seksualni život ljudi trebao izgledati, dođite na prosvjed jer neokonzervativna revolucija neće stati sama od sebe ako je mi ne zaustavimo.

Ako ste protiv nejednakosti pred zakonom zbog koje čak ni pedofilski zločinci u redovima klera nisu adekvatno kažnjeni, dođite na naš prosvjed jer se takva praksa neće promijeniti sama od sebe bez političkog pritiska većine. Ako se protivite širenju mržnje i diskriminacije na ovakvom vjeronauku pod kontrolom biskupa u javnim školama, dođite na prosvjed jer se te stvari neće promijeniti same od sebe. Ako se protivite opscenom luksuzu klera i novih crkvenih zdanja dok većina ljudi živi na rubu egzistencije, dođite na naš prosvjed jer se te stvari neće promijeniti same od sebe. Ako podržavate slobodu vjerovanja i nevjerovanja bez nametanja i kontrole države i klerikalne hijerarhije, i za nju se trebate izboriti, pridružite nam se na prosvjedu.

Prosvjedni skup Raskid! 5 održat će se u subotu, 14. listopada od 13:00 do 16:00 na Trgu svetog Marka, a pojedinosti potražite ovdje.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Crolova Petica

Ova stranica koristi web kolačiće. Neki od kolačića koje koristimo su neophodni za rad dijelova stranice. Ukoliko ne želite instalirati kolačiće s ovih stranica, možete nastaviti pregledavati stranice bez klikanja na "Prihvaćam kolačiće", kolačići se neće instalirati.