Na današnjoj konferenciji za novinare predstavnice Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova (SKOZ) upozorile su na novu praksu koju provodi Uprava Croatia Airlinesa (CA) na čelu s Krešimirom Kučkom, a vezano uz zapošljavanje sezonskih djelatnika.

U pravilu je riječ o zapošljavanju na određeno vrijeme koje je strogo regulirano sporazumom u kolektivnom ugovoru što su ga sklopili Uprava i sindikati, a prema odredbama sporazuma, "sezonci" s licencama raspoređeni su po radnom iskustvu, osobnom postignuću, doprinosu, znanju i zalaganju na tzv. redoslijednoj listi koju su slagali voditelji službi i starije kolege. Obaveza Uprave je da se prilikom zapošljavanja pridržava poretka i preferira iskusnije kabinsko osoblje, čega se čelništvo tvrtke do sada manje-više pridržavalo.

Sve do početka ovog mjeseca, kada je Uprava odlučila ignorirati listu i kao zamjenu za kolegice koje su na duljem bolovanju ili rodiljnom dopustu odlučila uzeti petero radnika s dna redoslijedne liste koji imaju najmanje iskustva, izigravajući pritom kolektivni ugovor i podržavajući nesigurnije oblike rada s obzirom na specifičnost zrakoplovne industrije. Osim što imaju manjak iskustva, tih petero radnika nema ni sve potrebne dozvole pa ne mogu raditi na oba tipa zrakoplova koje ima Croatia Airlines, ističu u SKOZ-u.

Diskriminatorni odnos prema mladim majkama

Da ne bude zabune, kako kažu, cijena rada je ista s obzirom na to da zaposleni na određeno nemaju dodatke za radni staž zbog čega je postavljeno pitanje Odjelu za ljudske resurse kompanije iz kojeg su objasnili da Croatia Airlines ima namjeru krenuti prema "zanavljanju" kabinskog osoblja, koje bi u budućnosti imalo isključivo ugovore na određeno, jer su radnici koji duže rade taj posao zahtjevniji i nezadovoljniji uvjetima rada. Osim što takvom praksom grubo krši Zakon o radu, kolektivni ugovor i negativno utječe na sigurnost letenja, tvrtka u državnom vlasništvu diskriminira mlade majke od kojih se traži da potpišu izjavu kako se odriču prava da ne rade noćne i višednevne smjene dok su im bebe male, piše Forum.tm. Ucijenjene žene, u strahu da ih neće zvati opet na sezonski rad, pristaju na sve što im se ponudi.

"Zanavljanje", koje spominju u kadrovskoj Croatia Airlinesa, u praksi znači da će svih pedesetak licenciranih radnica i radnika (oko 15 posto je muškaraca), od kojih su neki u kompaniji još od 2007. godine, izgubiti mogućnost obavljanja ovog posla na uštrb mlađih i manje zahtjevnih.

U tvrtki je, inače, zaposleno oko 145 njih u kabinskom osoblju od kojih je dvadesetak na duljem bolovanju ili rodiljnom, dok ih 40 radi na određeno vrijeme ne samo kroz sezonu, nego neki i tijekom cijele godine. Predsjednica SKOZ-a Suzana Artuković Vuksan istaknula je da "zanavljanje" dovodi i do manjeg broja zaposlenih, budući da je zadnjih godina tvrtku napustilo desetak radnica iz sektora kabinskog osoblja koje će zamijeniti pet novih. Manjak ljudi već je dovodio do otkazivanja letova, a time i velikih šteta tvrtki. Ivana Lojo, dopredsjednica SKOZ-a, objasnila je da stav sindikata ne znači da su mlađe kolegice ili kolege loši u poslu koji rade.


Predsjednica SKOZ-a Suzana Artuković Vuksan i dopredsjednica Ivana Lojo

"Problem je u tome što su zaobiđeni oni s više iskustva koji su stavljeni u drugi plan. Raspisivanjem natječaja za primanje novih 50 'sezonaca' kompaniji će se stvoriti i dodatni troškovi s obzirom na nužnost obuke, a rezultat će biti da će pojedini putnici imati više letačkog iskustva od kabinskog osoblja", rekla je Lojo.

"Posao stjuardesa je težak a ne glamurozan"

Sindikalke ističu kako je njihov posao daleko od glamuroznoga, kakvim se voli predstavljati. Riječ je o teškom poslu. Zaposleni imaju sedam do deset dana na mjesec slobodno, dok su preostale dane praktički 24 sata na raspolaganju poslodavcu. Zbog uvjeta rada su i češća bolovanja, dodaju.

Katarina Perković iz Ženske fronte Hrvatske istaknula je opasnost uvođenja novog modela, ovog sezonskog, među nesigurne oblike rada poput rada na određeno vrijeme, outsourcinga, neprenošenja ugovora, agencijskog rada. "Činjenica je da se radnice ne poziva na posao jer su žene, premda su školovane i znaju svoj posao", zaključuje Katarina Perković.

Time se Croatia Airlines pridružila sve većem broju tvrtki koje drastično režu broj zaposlenih, posebno u kabinskom osoblju. Nedavno je to napravila i kompanija Air France-KLM najavivši da će u iduće dvije godine biti otpušteno oko 2900 radnika. Jedna od rijetkih koja se odupire "mladalačkom" trendu je skandinavski SAS, gdje ćete i dalje naići na starije radnike.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.