Prošla su vremena kad se upadalo strejt frendovima na fejs i u njihovo ime objavljivalo statuse "JA SAM GAY". Prošlo je i skoro 20 godina otkako je stvoren Facebook koji je, zajedno s društvenim mrežama koje su se u međuvremenu pojavile, zauvijek promijenio način ljudske komunikacije i ono što se smatra pogrešnim ili lošim sadržajem.

Danas su mreže rigoroznije po pitanju sadržaja koji se na njima može objavljivati, a sve zahvaljujući (lošim) iskustvima koja smo svi mi virtualni građani Republike Internet doživjeli na svojim ili tuđim profilima. Algosleng (algogovor, algoritamski govor) je kodirani način komunikacije na društvenim mrežama kojim se namjerno pokušavaju izbjeći filteri za moderiranje sadržaja.

Konkretnije, "algo" označava algoritme kojima društvene mreže pokušavaju što više držati se svojih smjernica i pravila, ali i državnih zakona. Algoritmi tako u svrhu stvaranja i održavanja pozitivne atmosfere zabranjuju korištenje uvredljivih, pogrdnih riječi i fraza kojima se potiče na mržnju i nasilje nad pojedincima ili grupama određenih karakteristika (npr. rasa, spol, seksualni identitet ili vjera).

Također uključuje riječi koje se tiču robotiziranog spama, mentalnog zdravlja, droge, dječje pornografije, silovanja, terorizma i ostalog ekstremnog grafičkog sadržaja. Obilježje algoslenga iskrivljavanje je riječi ili njihova potpuna zamjena kako algoritam tu riječ ne bi filtrirao i kako bi korisnik mogao što točnije iznijeti svoju misao.

Ovaj način govora stvarao se godinama, ali intenziviran je pandemijom koronavirusa kad su ljudi počeli provoditi (još) više vremena online. Mreže su na svaki spomen korone i njezinih izvedenica lijepile oznaku na više informacija o cijepljenju i kako se zaštititi.

Pr. Kr. = prije korone

K tome se objave koje spominju riječi "korona", "virus" ili čak "19" nisu mogle monetizirati pa se gubilo i na financijama. Tako je počela sprdnja s "Miss Rona", "panoramic" umjesto pandemic, "the before times" kao kakva oznaka starog doba (prije korone), "Moana" za Modernino cjepivo ili "quaranteams" kao pošalica na online sastanke preko Microsoft Teamsa tijekom lockdowna.

A onda se ovaj pristup, uz korištenje emojija, prelio u sve ostale segmente govora. Jedan od najčešćih primjera u engleskom jeziku, koji kao današnji lingua franca ima najrazrađenije filtere, jest riječ "unalive" kojom se zamjenjuju riječi "dead" i "suicide". Dakle, mreže ne vole spiku o samoubojstvu i smrti pa se, u slobodnom prijevodu, služimo riječju "odživiti" odnosno neživ.

Kratica "SA" donedavno je uglavnom označavala Južnu Afriku (South Africa), ali u internetskom filtriranom žargonu misli se na "sexual assault" i "rape" (seksualno zlostavljanje, silovanje). Žrtve su za iste termine, uključujući i seksualnog partnera/zlostavljača, također počele koristiti riječ "mascara" (maskara) kako bi priče došle u vrlo gledan segment šminkanja.

Zatim su napadi na reproduktivna prava žena i novi val zabrane pobačaja izrodili termin "going camping" (odlazak na kampiranje) kada bi se pričalo o abortusu. Intimni dio ljudskog tijela oduvijek je bio tabu pa već znamo kako se emoji patlidžana ? i emoji banane ? koriste za penis, emoji mačke ? za vaginu, emoji trešnje ? za bradavice i testise, a emoji breskve ? za stražnjicu. Nadalje, seks je postao "seggs", pornografija "corn" (kukuruz), a prostitutka "accountant" (računovotkinja).

LGBT+ zajednicu redovito se filtrira

Podsjetimo, prije nekoliko godina YouTube je sadržaj koji spominje LGBT+ zajednicu odlučio označiti kao neprikladan i demonetizirati ga. TikTok je imao period kad se pod pretražnicom #homophobia nije moglo dobiti ikakav sadržaj zbog čega je ekipa osmislila #cornucopia i time omogućila da se može pristupiti homofobnim iskustvima.

Osmišljen je i termin "leg booty" koji izgovorom donekle podsjeća na engleski izgovor kratice LGBT. Zbog količine slova u kraticama koje pokatkad znaju biti preduge, npr. LGBTTQQIAAP, pogrdno nas znaju nazvati abecednom mafijom (alphabet mafia). Lezbijka je "le$bian" (ovdje se kombinira leetspeak gdje se slova zamjenjuju znakovima i brojevima), a o "hejtu" se priča kao nečemu suprotnom od ljubavi (opposite of love).

thelifeofalgo.jpg
Ilustracija: Unitary

Pa iako se društvene mreže trude zaštititi nas od digitalne i stvarne mržnje, istraživanje nevladine organizacije GLAAD iz 2022. godine pokazuje da čak 84 % LGBT+ osoba smatra da nisu adekvatno zaštićeni od diskriminacije, dezinformacija i zlostavljanja na mrežama. Zato i ne čudi da LGBT+ zajednica i druge osjetljive skupine usvajaju algosleng, čineći komunikaciju vidljivom i razumljivom onima koji ga znaju dekodirati.

Društvo i jezik razvijaju se na nepredvidive načine koje tehnologija pokušava pratiti. Cenzuriranje krovnih pojmova i onih specifičnijih nikako nije dobro jer narušava slobodu govora i onemogućava dijeljenje informacija tako potkopavajući osjetljive skupine. Ostaje nam vidjeti do koje će mjere društvene mreže ići s prilagođavanjem algoritama kako bi se borile protiv algoslenga čije su se neke riječi toliko udomaćile u internetskom govoru da se praktično više i ne koriste njihovi originali.

*Bonus riječ: "ouid" - probajte pogoditi što znači!

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Podrži Crol donacijom :)

qrcode 9c3b0d27 127a 4867 a764 f80c95d6f267

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.