U Vukovaru se 29. i 30. travnja prema pisanju medija okupilo oko 30 tisuća mladih na Susretu hrvatske katoličke mladeži (SHKM). No, bio je to usput i susret homoseksualne katoličke mladeži u Hrvata, o čemu je za Crol.hr govorio jedan od sudionika ovog susreta, 32-godišnji Marko koji je vrlo aktivan u svojoj župi, a ujedno i gej.

"U mojoj obitelji, a osobito u liku majke i bake, vrlo se njegovao vjerski život. Od malena sam uz njih redovito odlazio na mise, a kršten sam kao beba. Sakramente sam primio po redu. Čim se pružila prilika počeo sam ministrirati i s tim nekako počinje moj osobni duhovni rast. Uvijek sam svećenike promatrao s velikim strahopoštovanjem. I dan-danas ih poštujem, čak i ako se ne slažem s njima i njihovim postupcima", kaže Marko i nastavlja:

"Uvijek razmišljam o tome da nisu oni birali taj poziv, nego je Bog njih izabrao da služe. Naravno da tu bude i onih koji se naviknu na lagodno, pa onda taj poziv postane običan posao koji odradiš, pokupiš pare i odeš u provod. Ali uzor su mi uvijek bili oni stari svećenici, koji se nisu stidjeli moliti pred ljudima časoslov ili krunicu. U njima sam vidio oličenje strpljivosti.

Moj duhovni život se nastavio i kroz studij, kad je bio najintenzivniji. Tu mogu govoriti o nečemu što većina današnjih vjernika neće razumjeti, a kamoli oni koji ne vjeruju: razvio sam živi odnos s Isusom, kao jednim od najboljih prijatelja. Ne mislim da sam bio savršen ili nešto slično, nego sam sve što mi se događalo u životu gledao kroz tu povezanost s transcendentnim, vječnim Bogom, ali koji je uvijek tu uz mene.

Bilo bi dobro kad bi se i s gej strane našlo komunikatora spremnih na dijalog, pa da se više posveti mladim ljudima i njihovim brigama. Čovjek bi trebao biti u fokusu stvari

Danas pomalo osjećam da sam se udaljio od tog odnosa, iako on i dalje postoji, ali u jednoj slabijoj mjeri. Kao da sam se odselio u Bugarsku recimo, pa ne viđam više svog prijatelja. ", objašnjava 32-godišnji Marko iz okolice Zagreba koji je 30. travnja bio u Vukovaru na Susretu hrvatske katoličke mladeži.

"Bog me takvog stvorio s određenim razlogom"

Marko je iskreni katolički vjernik, ali i gej muškarac, koji je za Crol.hr uz pristao ispričati malo više o SHKM-u, kao i svojem odnosu prema vjeri i vlastitoj homoseksualnosti.

"Da me privlače momci shvatio sam još od osnovne i srednje škole, ali to je uvijek bilo zabranjeno. Nisam o tome želio previše razmišljati. Za vjeru je to uvijek bio jedan teret i dugo sam se s tim nosio kao s nečim bez čega mogu.", kaže Marko, pa ga pitam smatra li da je to što je gej grijeh.

On odgovara da tako ne osjeća, nego misli da ga je "Bog takvog stvorio s određenim razlogom": "Znam da voli sve ljude bez razlike, nije nepouzdan i hirovit u tome poput nas koji smo samo ljudi. I želi da svi budu u raju. Ali dao nam je i slobodu, i tu mi onda znamo faliti, padnemo, pogriješimo, povrijedimo nekoga... Da, ispovijedao sam grijehe vezane uz moju gej sklonost. Čak i kad ne bi bilo ničega, znao bih spomenuti da sam gej u ispovijedi. Onako reda radi".

Uvijek sam svećenike promatrao s velikim strahopoštovanjem. I dan-danas ih poštujem, čak i ako se ne slažem s njima i njihovim postupcima

Zna li njegova obitelj da je gej, pitam Marka. "Za moju homoseksualnost ne zna moja obitelj, bar koliko je meni poznato, i ne zamaram se time. Ne znaju ni ljudi iz moje crkvene okoline. Mislim da nemaju što znati prije svega, budući da uglavnom imam samo prijatelje - obične, ne s povlasticama. Kad jednom bude neki dečko u planu, onda ću razmišljati o autanju ako bude potrebno.", odgovara Marko.

"Kad predstavljaš svoju župu ili biskupiju negdje drugdje, to budi poseban ponos"

Konačno dolazimo i do teme SHKM-a. Marko je bio već na nekoliko Susreta hrvatske katoličke mladeži i kaže da je zahvaljujući njima upoznao nove krajeve Lijepe naše, nove ljude, običaje, doživio nešto lijepo. "Uvijek je lijepo biti dio nečega više. Kad predstavljaš svoju župu ili biskupiju negdje drugdje, to budi poseban ponos.", govori Marko.

Ispovijedao sam grijehe vezane uz moju gej sklonost. Čak i kad ne bi bilo ničega, znao bih spomenuti da sam gej u ispovijedi. Onako reda radi

"Svrha susreta je okupiti mlade katolike iz Hrvatske i dijaspore. Obično kažu za krizmu da je to svečani oproštaj od Crkve uz blagoslov biskupa. Ovi susreti su više za one koji ipak odluče još malo ostati vezani uz Crkvu, čak i kad ne 'moraju' više. Ti susreti uvijek imaju pripreme koje nastoje povezati one koji će ići na susret, a onda će se tamo nadograditi povezivanjem na višoj razini. Kažu da nijedan čovjek nije otok, pa to nekako ti susreti nastoje naglasiti.

Na svakom susretu središnji događaj je misa na kojoj se zajedno sa svojim biskupima i svećenicima okupe mladi u nekom gradskom središtu poput Osijeka, Rijeke, Pule, Zadra, Dubrovnika, Siska, Varaždina i Vukovara. Mladi spavaju po raznim mjestima nadbiskupije domaćina, obično kod obitelji, te tako imaju prilike pobliže upoznati običaje i način života drugih ljudi. Nekad povezanost potraje i nakon susreta te domaćini odu u uzvratni posjet.", otkriva Marko koja je svrha i kako funkcionira organizacija SHKM-a.

"Zanimljivo je da sad tu jedan gej portal pokazuje zanimanje za ovu temu"

"Čudno je kako mediji zapravo nikad ne poprate SHKM, kad se okupi 20 do 30 tisuća mladih bez ikakvog incidenta. A kad se negdje okupi dvadesetak prosvjednika, eto ti prvih minuta u Dnevniku. Zanimljivo je da sad tu jedan gej portal pokazuje zanimanje za ovu temu", kaže Marko.

Crol.hr naravno naročito zanima ta "gej strana" SHKM-a, pa pitam Marka je li na susretima katoličke mladeži upoznao druge gej ljude. On kaže da jest, te da se "obično radi o onima s kojima sam ranije bio u kontaktu, pa onda iskoristimo priliku dok smo na istom mjestu da malo popričamo. Često smo i iz raznih krajeva, pa nekad to bude jedini susret uživo. Ne radi se o ničemu posebno, običan susret dvoje normalnih ljudi".

Kad jednom bude neki dečko u planu, onda ću razmišljati o autanju ako bude potrebno

Kako se na SHKM-u okupe tisuće mladih ljudi, u naponu svoje životne i seksualne energije, pitamo Marka ima li na susretima (gej) seksa. "Ne znam. Mogu govoriti za sebe: nema. Za mene je to prvenstveno duhovni susret, tako da ni ne razmišljam o seksu u tom kontekstu. Vjerujem da većina sudionika to razumije i isto tako doživljava. A oni koji idu samo zbog zabave, uvijek će naći mjesto i vrijeme za to".

Za Marka je SHKM u Vukovaru bio jedan od najboljih.

Mislim da mladi gej katolici puno doprinose Crkvi iako često nisu prepoznati: sudjeluju u liturgiji kao čitači, pjevači, svirači, rade kao animatori za mlade, volontiraju u Caritasu i drugim udrugama... Nekad ih se možda ne želi primijetiti, a zna se da su tu

"Promjena koncepta susreta, da je prvi dan u župama, a drugi dan središnji susret, je super, jer se bolje poveže s tom zajednicom koja prima ljude, nisu samo usluga noćenja i doručka. Odličan je bio i koncert duhovne (Alan Hržica, sestre Husar, Božja pobjeda) i zabavne glazbe (Škoro i Opća opasnost) na kraju susreta, iako je malo kasno počeo s obzirom da većina daleko putuje. Čak je i dolazak i odlazak tolikih autobusa uspješno organiziran s obzirom da je to zapravo jako mali grad. Bilo je mnogo zanimljivih sadržaja, tako da je svatko mogao naći nešto za sebe", priča mladi katolik.

Gej katolici nisu prihvaćeni u Crkvi, ali nisu ni u gej zajednici

Tako dolazimo i do toga jesu li mladi gej katolici prihvaćeni u Crkvi. Marko misli da nisu, no dodaje da nisu ni u gej zajednici.

"Mislim da mladi gej katolici puno doprinose Crkvi iako često nisu prepoznati: sudjeluju u liturgiji kao čitači, pjevači, svirači, rade kao animatori za mlade, volontiraju u Caritasu i drugim udrugama, sudjeluju u uređivanju prostora i raznim aktivnostima, oni s umjetničkim darom znaju obogatiti kiparstvom i slikarstvom... Nekad ih se možda ne želi primijetiti, a zna se da su tu. To je područje na kojem bi se moglo postići neki napredak. Ja smatram da u Crkvi ima mjesta za sve ljude, bez obzira na to koje su boje kože, spolne orijentacije, imovinskog statusa, bez obzira na to kako žive. Već je važno koliko traže Boga, onaj osobni, nevidljivi odnos s njim. To je posebno naglasio papa Franjo u Godini milosrđa, samo što ta otvorenost u Crkvi ide polako.", objašnjava Marko.

Svaki poziv na nasilje i negativnosti mi smeta. Smeta mi i homofobija, ali i kad se katolike naziva pogrdnim imenima. Uvijek treba težiti dijalogu, prihvaćanju. Ima divnih primjera toga koje treba istaknuti, poput dubrovačkog biskupa Mate Uzinića

Uobičajena kritika pozicije gej katolika jest da su licemjerni, a da je RKC iznimno homofobna institucija koja aktivno radi protiv LGBT prava u cijelom svijetu. Kako na to odgovaraš, pitam Marka.

"Jesu li gej katolici licemjerni? Ako glume, da. Ako se smatraju boljima od drugih, da. Ako omalovažavaju druge i drugačije, da. Ali sama činjenica da nekoga privlači isti spol i da čezne za Bogom, nije nespojiva. Razumijem zašto neke kršćanske crkve ne prihvaćaju nauk o svecima, jer znaju da su svi oni griješili u životu. Tako smo i mi, obični grešnici. Nije nužno da se radi o području seksualnosti. Ali katolici imaju svece za uzor u nekim vrlinama. U onome u čemu mogu biti bolji ljudi.

Je li Katolička crkva izrazito homofobna? Rekao bih da nije. Ali ne provodi uvijek ni nauk sadržan u Katekizmu Katoličke crkve o tome da se osobe s homoseksualnim sklonostima neće diskriminirati. Sjećam se kad se donosio Zakon o životnom partnerstvu u RH, bilo je prosvjeda protiv toga, a na radiju sam ulovio katoličkog moralnog teologa dr. Matulića koji je rekao da je taj zakon potreban. Ne čuje se uvijek pravi stav Crkve zbog šuma nebitnih informacija.", odgovara Marko.

"I ja se nadam jednom boljem svijetu"

Ne mogu propustiti upitati Marka kako se postavlja prema činjenici da je u Hrvatskoj u proteklih petnaestak godina, naročito kad je riječ o Povorkama ponosa, niz katoličkih svećenika imao homofobne istupe u javnosti, koji su čak išli do otvorenih poziva na nasilje.

On odgovara: "Svaki poziv na nasilje i negativnosti mi smeta. Smeta mi i homofobija, ali i kad se katolike naziva pogrdnim imenima. Uvijek treba težiti dijalogu, prihvaćanju. Ima divnih primjera toga koje treba istaknuti, poput dubrovačkog biskupa Mate Uzinića. Bilo bi dobro kad bi se i s gej strane našlo komunikatora spremnih na dijalog, pa da se više posveti mladim ljudima i njihovim brigama. Čovjek bi trebao biti u fokusu stvari. Ja znam da ne mogu promijeniti svijet oko sebe glasnim vikanjem, ali ga mogu učiniti barem malo boljim mijenjajući sebe. Samo sebe mogu promijeniti, i svoj odnos prema drugima. A kad ta promjena zahvati više ljudi, onda se može očekivati neki pomak".

Sjećam se kad se donosio Zakon o životnom partnerstvu u RH, bilo je prosvjeda protiv toga, a na radiju sam ulovio katoličkog moralnog teologa dr. Matulića koji je rekao da je taj zakon potreban. Ne čuje se uvijek pravi stav Crkve zbog šuma nebitnih informacija

Marko ima i želju da dođe do suradnje Zagrebačke nadbiskupije i gej zajednice na SHKM-u u Zagrebu 2020. godine. Volio bi da se na tom Susretu hrvatske katoličke mladeži "omogući jedno sigurno mjesto mladićima i djevojkama koji se još traže, mjesto na kojem mogu biti to što jesu, bez da ih itko omalovažava:

"Da mogu postaviti pitanja i dobiti na njih odgovore. Da mogu zajedno moliti. Možda ovo zvuči previše utopijski za naše podijeljeno društvo, ali geslo ovog SHKM-a u Vukovaru bilo je: 'Krist, nada naša!'. I ja se nadam jednom boljem svijetu", završno nam je rekao Marko.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.