Dosadašnja istraživanja pokazuju da u hrvatskim srednjim školama prevladava slabo znanje o temi seksualne orijentacije te da su stavovi učenika prema gejevima i lezbijkama uglavnom izrazito negativni. Također, pokazuju zabrinjavajuću rasprostranjenost nasilja prema učenicima homoseksualne orijentacije.

S obzirom na te podatke, studenti psihologije Dora Petrović i Ivan Kuliš ispitivali su stavove maturanata u šest zagrebačkih gimnazija i strukovnih škola prema gejevima i lezbijkama, njihovo znanje i opaženo nasilje prema homoseksualnim učenicima u školama. U istraživanju je sudjelovalo 239 učenika četvrtih razreda, među kojima je bilo 49,2 posto djevojaka i 50,8 mladića.

Rezultati su pokazali da učenici imaju negativne do blago pozitivne stavove prema gejevima i lezbijkama. Pritom, stavovi prema gejevima negativniji su od stavova prema lezbijkama.

Znanje učenika o seksualnoj orijentaciji relativno je slabo i izrazito zabrinjavajuće. Nešto više od 50 posto učenika misli da osoba sama bira svoju seksualnu orijentaciju. Također, 50 posto učenika vjeruje da je homoseksualnost neki oblik poremećaja ili bolesti te da dijete koje je odraslo s roditeljima homoseksualne orijentacije, ima veću vjerojatnost postati gej ili lezbijka.

Podaci pokazuju važnost poboljšanja nastavnog programa u školama

Uz to, čak četvrtina učenika smatra da je seksualnu orijentaciju moguće promijeniti terapijskim postupkom, a petina njih da je većina gejeva zaražena HIV-om.

Ovi podaci ne iznenađuju, budući da se homoseksualnost u nastavi spominje uglavnom prilikom obrade teme o spolno prenosivim bolestima i HIV-u. Gimnazijalci su pokazali veće znanje o homoseksualnosti te su imali pozitivnije stavove prema gejevima i lezbijkama od učenika strukovnih škola.

tablica_lezbijke

Ono što daje nadu jest da učenici koji imaju bolje znanje o seksualnoj orijentaciji, imaju i pozitivnije stavove. Ovi podaci pokazuju važnost poboljšanja nastavnog programa u školama kako bi se poboljšalo znanje, suzbile predrasude i smanjila diskriminacija prema LGBT osobama, smatraju Petrović i Kuliš.

Učenici vjeronauka u prosjeku imaju negativnije stavove

Učenici vjeronauka u prosjeku imaju negativnije stavove od učenika etike. Ovakvi podaci mogu se objasniti različitim pristupom ovoj temi na predavanjima etike i vjeronauka, ali i time da se učenici u startu razlikuju u svom stavu prilikom odabira izbornog predmeta u školi.

Tužna je vijest da je nasilje prema homoseksualnim učenicima prisutno u svim školama.

tablica_gejev

Visoka je rasprostranjenost verbalnog nasilja, a nekolicina učenika je primijetila i teže fizičko nasilje prema homoseksualnim učenicima u svojoj školi. Nasilje je posebno izraženo u strukovnim školama gdje prevladavaju negativniji stavovi i učenici imaju manje znanja o seksualnoj orijentaciji.

Istraživači Petrović i Kuliš smatraju kako ovi rezultati pokazuju da je jako važno educirati učenike kako bi se poboljšalo znanje, stavovi postali pozitivniji, a nasilje se suzbilo. Na taj način moglo bi se očuvati mentalno zdravlje homoseksualnih učenika koji bi se u školi, socijalnom žarištu adolescenata, napokon mogli osjećati sigurno i prihvaćeno.

Rezultati istraživanja bit će objavljeni u časopisu kluba studenata psihologije STUP, a kompletan tekst istraživanja možete pročitati ovdje.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.