Novi film o špijunu u službi Njezina Veličanstva "Za smrt nema vremena" mogao je biti sasvim prosječan da ga nije saplela unaprijed na propast osuđena potreba za osuvremenjivanjem.

Iskreno govoreći, pogledati novog Jamesa Bonda odlučila sam se ponajprije zbog fenomenalne naslovne teme Billie Eilish, ne i zbog kakve naklonosti serijalu. Naprotiv, imperijalistička i seksistička intonacija franšize sasvim je jasna, jedini eventualni pozitivni osjećaji koje gajim prema Bondu jednaki su kao i oni prema Euroviziji ili Poljoprivrednoj emisiji – dragi su mi jer me podsjećaju na djetinjstvo.

Bond se može iskupiti samo spoznajom prave ljubavi i njezinim plodom

Većina filma bila je relativno nekontroverzna – nategnut i stoput viđen narativ o zlim znanstvenicima koji žele pobiti pola populacije i junacima s napravicama koji će spasiti svijet, jurnjave, pucnjave, tučnjave, eksplozije. Ono što je uvelike razlikovalo ovog Bonda od prijašnjih jest ljubavni zaplet.

U "Za smrt nema vremena" nalazimo duboko osjećajnog Bonda koji se nakon pet godina ponovno susreće s ljubavi svojeg života, psihijatricom Madeleine (Léa Seydoux), kćeri gospodina Whitea, pripadnika grupe Spectre koja je bila temom istoimenog prethodnika. Nakon niza peripetija – OPREZ, SPOJLERI – film završava smrću Jamesa Bonda koji se žrtvovao za Madeleine i svoju petogodišnju kći.

Svi se problemi ovog Bonda mogu pripisati potrebi scenarista za ažuriranjem serijala koji sva kozmetika ne spašava od šovinizma. Na prvome mjestu, samim narativom i vizualnim efektima Bond naskače na vagon Marvelovih filmova, od kojih ga razlikuje samo to što Bond ima elektromagnetski sat, dok Marvelovi junaci imaju supermoći. Paralelizam s Marvelom razvidan je i u pozivanjima na likove iz prošlih epizoda, poput Madeleinina oca, Blofelda, ali ponajviše u referenci na Vesper Lynd (Eva Green), djevojku koju je Bond izgubio u Casino Royaleu.

Ta melodramatična Bondova crta vjerojatno je najproblematičniji dio cijelog filma, uz neobjašnjivu potrebu za njegovom smrću. Dakle, nakon 59 godina franšize, u šestoj promjeni lika, baš je ovaj Bond zaslužio umrijeti, ali ne tek tako. James Bond, poslovični ženskaroš, može umrijeti tek iskupljen – kad napokon spozna pravu ljubav i produlji vrstu plodom te ljubavi.

Ostarjeli Bond neupotrebljiv je u kapitalističkom svijetu beskonačne eksploatacije franšiza

Bond je time dvostruko kažnjen – za svoje seksualne eskapade, kao i za starost koja ga čini neupotrebljivim u kapitalističkom svijetu beskonačne eksploatacije franšiza. Spomenuta melodramatika i uvjerenje da će uz malo zvučnih efekata i ljubavni srcolom akcijski film postati art rezultirali su potpunim konzervativnim fijaskom.

Bilo bi shvatljivo da su scenaristi odlučili ubiti Jamesa Bonda kao zadnjeg predstavnika bijelog, britanskog muškarca u službi Njezina Veličanstva te se okrenuti u sasvim drugom smjeru. Uostalom, kad se Bond umirovi, naslijedi ga vješta agentica 007 Nomi (Lashana Lynch) koja bi, po logici stvari, onda trebala i biti novi Bond. Međutim, ako je vjerovati medijskim spekulacijama, uloga Bonda nudila se Tomu Hardyju, Henryju Cavillu, Idrisu Elbi, ali nigdje nije spomenuto kako bi Bond mogao biti – pa, ona koja to već jest.

To je stoga što čak i u trenucima kad pokušava iskazivati moralne vrijednosti i vrline, film mizerno podbacuje. Agentica 007 prikazana je nevjerojatno inferiornom Bondu – što god da uspije učiniti, čini to samo zato što joj je Bond rekao kako ili dojavio za kakav trag. Kad se na kraju izjednače, to uopće nije zato što je on spoznao njezinu veličinu, nego zato što se ona naučila poštovati njegovu superiornost. U tom kontekstu, kako i očekivati da se serijal ažurira na iole progresivniji način?

No, sve i da Bonda odigra žena, ta će žena i dalje biti u službi Njezina Veličanstva, otvoreno korumpirane, zločinačke i rasističke organizacije za koju bismo, kao i 007, trebali vjerovati da usprkos milijunima afera, falsifikacija i prijestupa i dalje drži svoje djelovanje pod kontrolom i štiti dobrobit planeta, jer netko joj je dao to ekskluzivno pravo. Sve u svemu, da nije bilo stupidnog raspleta, film je mogao biti još jedan u nizu bezbrojnih Bondova, ali ovako je ispao pretenciozna, melodramatična, natalistička travestija.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.