
- Autor/ica Andrea Jović
-
Objavljeno: 6. ožujka 2022.

Novi film američkog nezavisnog redatelja Seana Bakera na suptilan način preispituje muški pogled.
Sean Baker proslavio se filmovima koji slikaju prosječne američke građane iz suburbanih područja koji na različite načine spajaju kraj s krajem, pri čemu je najčešći seksualni rad. U "Starlet" (2012.), tako, pratimo mladu Jane (Dree Hemingway) koja zarađuje glumeći u pornofilmovima, protagonistice "Tangerine" (2015.) dvije su transrodne seksualne radnice, dok u "Project Florida" (2017.) pratimo mladu majku koja prima mušterije u sobici sa šestogodišnjom kćeri.
Vrlina je svih Bakerovih filmova što svoje protagoniste prikazuju kao samostalne ličnosti koje same pričaju svoju priču, potpuno izbjegavajući autorsku tendenciju i moralizatorstvo.
Sve ove teme prisutne su i u novom Bakerovu filmu, izvrsnom, ali riskantnom uratku "Red Rocket". Film prati propalog pornoglumca Mikeyja Sabera kojeg fenomenalno igra Simon Rex. Mikey se vraća u gradić u Teksasu svojoj otuđenoj ženi Lexi, nekadašnjoj pornoglumici koja živi s majkom. One ga isprva nevoljko dočekuju, ali mu se kasnije sve više približavaju.
Uzrok je tome njegov šarm i blagoglagoljivost koje ga čine omiljenim među svima – svojoj ženi daje naslutjeti da je napokon tu za nju, punica ga brzo prihvaća čim donese prvi novac na stol, a mladi ga susjed vozika u grad te sluša njegove lovačke priče. No, film jako brzo otkriva prave Mikeyjeve osobine – on je sebični manipulator koji sve oko sebe iskorištava za vlastitu do(bro)bit. Vrhunac iskorištavanja drugih doživljavamo u njegovoj odbojnoj vezi s maloljetnom prodavačicom krafni u kojoj vidi novu pornodivu koja će ga vinuti natrag u vrhunce pornoindustrije.
"Red Rocket" fantastično oslikava muški pogled. Mikey misli da je centar svemira i nekoliko se puta hvali kako je više godina zaredom osvajao nagradu za najbolji oralni seks. Kad ga dvije žene u filmu pitaju zašto muškarac dobiva nagradu za seksualno zadovoljstvo koje prima, Mikey ih samopouzdano uvjerava da je za dobar felacio ustvari zaslužan muškarac. Sam kraj filma najbolje oslikava dubine njegove zablude. Čak i nakon što je posramljen, on se i dalje smatra najkul frajerom na svijetu i sve oko sebe vidi kroz svoje narcisoidne naočale.
Nekim je kritičarima zasmetao način na koji Baker slika Mikeyja, smatrajući da izostankom jasne kritike validira muški pogled. No, veličina "Red Rocketa" upravo je u tome da film svoje poante dokazuje nevjerojatnom suptilnošću, odnosno, odvratnost Mikeyjevih postupaka govori sama za sebe i nije nam potrebno izravno objasniti kako. To dodatno afirmira činjenica da je centralno za film opet žensko prijateljstvo. Kao i u "Starlet" gdje pratimo neočekivano prijateljstvo Jane i starice Sadie, u "Project Florida" gdje pratimo dječja prijateljstva i u završnoj sceni "Tangerine" gdje prijateljstvo u marginalnosti nadilazi čak i izdaju, i u "Red Rocket" upravo su žene te koje bez prevelikih riječi štite jedne druge.
Kad Mikey namjerava napustiti ženu zbog svoje mlade uzdanice, ona se oslanja na svoju prijateljicu i Mikeyjevu poslodavku koja će mu vrlo brzo oduzeti sav prihod kao osvetu za to što je zavlačio svoju ženu i ponovno je izdao.
U konačnici, "Red Rocket" još je jedan film u kojem Baker izvrsno slika zabačene predjele Amerike i svakodnevne dogodovštine ljudi bez zaleđa koji svoju egzistenciju osiguravaju domišljatošću stečenoj na ulici. Film jasno kritizira patrijarhalni pogled na svijet, a da ne docira, i afirmira žensku solidarnost.
* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.