- Autor/ica Renato Samardžić
-
Objavljeno: 11 ožujka 2025
Mole se sva mala čudovišta da tijekom čitanja ove kaotične recenzije drže jednu šapu u zraku.
Makljaža žanrova, ali i dalje pop. Razaranje vlastite nesigurnosti. Dar-mar fragmentiranih vizuala i sirove slobode. Počela je nova era čudovišne mame.
MAYHEM, dugo očekivan Gagin sedmi album (iako tehnički trinaesti, ali nećemo sad polemizirati oko taksonomije) izašao je 7. ožujka i donekle se vratio njezinim pop korijenima. Kažem donekle jer je Gaga u međuvremenu imala izlete u jazz, blues i soft rock Americanu, a k tome sad stvara žanrovsku zbrku njujorških synthpop melodija s prizvukom 80-ih.
Još kad je objavila prvi singl "Disease", a potom i drugi "Abracadabra", direktno nadahnut istoimenom pjesmom Elvisa Crespa i s reinterpretiranom invokacijom Fantoma iz Opere, a koji je lukavo predstavila kao reklamu za Mastercard tijekom dodjele nagrada Grammy kako bi zaobišla televizijska pravila oko promoviranja spota, činilo se kao da će album biti apsolutno mračan i mističan. Duboko ispod površine on to i jest, no neki obožavatelji smatraju da su klikbejtani jer ostatak albuma ne daje onaj inicijalan natmuren darkerski marketing.
Umjetnicu Gagu avangardnih osobina ipak treba prožvakati i dati joj vremena. Samo fanatični obožavatelji znaju da će album "Artpop" u mozgovima mainstream Zemljana kliknuti tek u dalekoj budućnosti. Možda i nikad! #justiceforartpop A je li to i sudbina Gagina novog albuma?
Čini se da je na ovom albumu malo manje artsy i malo više introspektivna; kao da je on 51 % za nju, a 49 % za nas. MAYHEM u nešto manje od eklektičnih sat vremena stvara, istražuje i reže napetost između Gagine javne persone i privatnog identiteta. Tu moćnu, ali ranjivu dualnost koja se isprekidano spaja i razdvaja najbolje se može osjetiti u pjesmi "Perfect Celebrity". To će shvatiti oni koji se ne pale samo na nabrijane hitove visokog tempa, već oni koji prate Gagin stvaralački i osobni život.
U to se ubraja floptropica od nastavka "Jokera" i filmska uspješnica "Zvijezda je rođena" za koji je Gaga dobila nagradu Oscar; haljina od sirovog mesa i VOLANTIS – prva haljina na svijetu u kojoj se može letjeti; platonska ljubav prema pokojnom Tonyju Bennettu s kojim je snimila dva jazz albuma; fibromijalgija od koje boluje; otvaranje izložbe Gaginih legendarnih modnih ludorija i lansiranje linije šminke, oboje pod jednim nazivom Haus of Gaga; raskidanje zaruka s Christianom Carinom i objavljivanje zaruka s Michaelom Polanskym koji ju je zaprosio tako što joj je oko prsta omotao vlat trave (pjesma "Blade of Grass"). Polansky je naveden i kao autor na čak sedam pjesama s albuma.
"Glazba je moja, ali bit će vaša"
Potonje je ukratko objasnila na konferenciji za medije koju je za svoja najveća mala čudovišta održala u suradnji sa Spotifyjem dan prije objave albuma. Među mnoštvom pitanja iz publike Gaga je u odgovorima dala do znanja da ovaj kaotični album predstavlja ženu za koju znamo posljednjih 20 godina. Također je natuknula nastavak pjesme "Telephone", iako bismo za to trebali nazvati Beyoncé, zatim da bi voljela napisati glazbu za mjuzikl te ostvariti nemoguću suradnju s tragično ubijenim Johnom Lennonom zbog kojeg na zapešću ima tetoviran znak mira.
Izjava kojom je potvrdila svoju umjetničku prijevremenost kao da je preletjela svima iznad glave: "Glazba je moja, ali kad sve bude gotovo, bit će vaša".
Gaga je nastavila s promidžbom MAYHEMA tako što je dvojno uskočila u uloge i voditeljice i gošće popularne američke humoristične emisije Saturday Night Live (SNL) u kojoj se kroz kratke skečeve pune oštre satire reagira na aktualne događaje.
Primjerice, segment "No More Slay" u duhu mjuzikla kritizira pretjeranu uporabu i razvodnjavanje značenja riječi "slay" (i srodnih izraza brainrot kulture) koju je počela koristiti svaka šuša, a ovim je putem vraćaju gej zajednici.
Značaj i referencijalnost pjesama albuma MAYHEM
Gagina najdraža, emocionalno nabijena pjesma "Vanish Into You" koju je napisala prvu za ovaj album kao da u strofama evocira pjesmu "Fashion!", a u refrenu "Bad Romance" i u to ugrađuje glazbeni utjecaj Davida Bowieja i grupe Queen. To je ona nadrealna ljubav zbog koje imate poriv stopiti se s voljenom osobom i postati jedno.
Sakralna electropop pjesma "Garden of Eden" koja se melodijom naslanja na "Supermassive Black Hole" benda Muse postala je službena pjesma kampanje ove sezone Formule 1; ne bih mogao reći zašto, ali možda zbog spomena kokainski izgovorene riječi adrenaline [adrenalajn]. Svojim stihovima I could be your girlfriend for the weekend / You could be my boyfriend for the night baca referencu na stihove Artpop pjesme "G.U.Y.": I wanna be the girl under you / I wanna be your G.U.Y. Može se povući paralela i s pjesmom "Venus" u kojoj Gaga želi biti naš Eden, a sad će nas kroz istočni grijeh privući u njega/sebe.
Grijesi se amplificiraju u pjesmi "Killah" industrijskog electrofunka u suradnji s (barem u našim krajevima) nedovoljno cijenjenim francuskim DJ-jem i producentom Gesaffelsteinom u kojoj se Gaga predstavlja kao ubojica seksom na kraju koje orgazmira dugim rokerskim vriskom. Rame uz rame ide i napaljena balada "The Beast" koja govori o muškom spolnom organu, a čini se da je nadahnuta ključnim elementima iz priča o Ljepotici i zvijeri te Pepeljugi (You can't hide who you are, 11:59).
A kad već spominjemo "prekrasne haljine", frazu kojom je pokojna diva Aretha Franklin ubila u pojam cijeli glazbeni izričaj Taylor Swift, bitno je spomenuti da su posljednje dvije godine bile u znaku visokobudžetne turneje Taylor Swift. Kako već znamo da postoje klanovi pop diva (Swifties, Katy Cats, Hive, Navy, Little Monsters), možda je Gagina ideja bila upravo spojiti sviftiće i čudovišta pjesmom "How Bad Do U Want Me" koja kao da je napisana za Swift, a povlači i sličnosti s njezinom pjesmom "Gorgeous".
Nadahnuća i počasti
Gaga pjesmom "Zombieboy" u stilu Gwen Stefani i njezine pjesme "Hollaback Girl" s onog svijeta priziva još jednog tragično preminulog umjetnika i modela, Ricka Genesta, poznatijeg upravo pod tim nadimkom. Genest je svoj život i tijelo posvetio ljudskoj anatomiji i to tako da je odlučio unutrašnjost ljudskog tijela prikazati na svojoj koži pa su mu tako 90 % tijela prekrivale tetovaže nalik na kostura.
Time je Zombač pokrenuo trend last-minute šminke za Noć vještica, a uskočio je u mainstream kad se pojavio u spotu Gagine legendarne gej himne "Born This Way" koju Gaga s novom pjesmom povezuje stihom So put your paws all over me (BTW: Just put your paws up).
"Shadow of a Man" odaje počast klasičnom zvuku jednog od najvećih glazbenika svih vremena, Michaela Jacksona, toliko da Gaga skoro pa i zvuči kao on. Nipošto ne bismo ovu pjesmu trebali nazivati kopijom jer je očigledno koliko je Gaga svjesna da nikad neće dostići njegovu veličinu (I'll dance in the shadow of a man), a dvosmisleno upućuje i na patrijarhalnost društva.
Opijena ljubavlju i očigledno nadahnuta osamdesetima, "LoveDrug" neodoljivo podsjeća na pjesmu "Out of Touch" Daryla Halla i Johna Oatesa te možda malo i na "Flashdance… What a Feeling" Irene Cara. Pjesmu "Don't Call Tonight", moram priznati, najmanje sam doživio te mislim da je uvjerljivo najslabija karika albuma. I prilikom nekoliko preslušavanja već na prvom taktu poželim stisnuti ⏭️.
Album završava, kako sama kaže, sretno, i to piano-gitarističkom baladom "Die with a Smile" u suradnji s Brunom Marsom. Prvotno ona uopće nije trebala biti na ovom albumu, ali je zbog svog izvanrednog uspjeha ipak uključena u njega. Prva je to pjesma koja je najbrže stigla do jedne, ali i dvije milijarde preslušavanja na Spotifyju te koja je osvojila nagradu Grammy za najbolju pjesmu godine. Kako smo već rekli da je MAYHEM džumbus žanrova, ne možemo reći ni da ona pripada ni da ne pripada ovdje.
Svjetska turneja Mayhem Ball?
Lady Gaga održala je jedan jedini koncert u Hrvatskoj davnog 5. studenog 2010. u sklopu turneje "Monster Ball" kad je jedva punoljetni autor ovog teksta markirao cijeli srednjoškolski petak kako bi iz slavonskih prčija na vrijeme stigao u Arenu Zagreb s čijeg je partera zajedno s još 10350 malih čudovišta arlaukao na njezine prve hitove.
Ovih dana internetom kruži (vrlo vjerojatno lažna) slika popisa imena gradova sa svih koncertno relevantnih kontinenata u kojima bi Gaga trebala nastupiti tijekom svoje nove turneje Mayhem Ball. Na popisu se našao i Zagreb pa sada balkanska mala čudovišta nestrpljivo iščekuju da se to i obistini. U svakom slučaju počnite štedjeti jer Gagin parter prije 15 godina stajao je 500 kuna. Računajući inflaciju, to je današnjih 100 eura.
Nezahvalno je ocjenjivati umjetničku slobodu
I za kraj, hajdemo smisleno zaokružiti ovaj glazbeni metež…
Obrazovna skala od jedan do pet ovdje uistinu ne igra nikakvu ulogu, ali kako je potrebno u recenziju reći je li nešto dobro ili loše, iskoristit ću sveučilišni termin summa cum laude.
Album MAYHEM bavio se mnogim izvannastavnim aktivnostima kako bi nam donio novu, sveobuhvatnu dozu kreativnosti, ispitivanja identiteta i kaotične energije Lady Gage. On istražuje i udiše život širokom spektru glazbenih žanrova dok Gaga i dalje ostaje vjerna svom specifičnom zvuku i ekspresivnoj osobnosti.
Svaka pjesma nosi duboku emocionalnu težinu i povijesnu referencijalnost koja se povezuje s njezinim i tuđim radovima. I zato Gaga ovim suvremenim disko albumom ne prestaje dokazivati da je umjetnica koja razumije prošlost i tako otvara spektar dimenzija nevidljivih laičkom oku i uhu. Ipak, ne postavlja nove standarde u pop glazbi jer rijetki mogu parirati njezinu vještom individualizmu.
MAYHEM je duga kaosa.
* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Vezane teme
Podrži Crol donacijom :)
