Škola neophodnog znanja u sklopu Human Rights Film Festivala i ove godine ugošćuje ugledne sudionice
- Autor/ica CROL
-
Objavljeno: 3. prosinca 2018.
MaMa, Booksa i Kulturpunkt ponovno organiziraju kratku "Školu neophodnog znanja", popratni program HRFF-a, u trajanju od 3. do 7. prosinca u MaMi. Od 2015., na "Školi" su sudjelovali umjetnici i filozofi Dubravka Ugrešić, Alexander Garcia-Düttmann, Slobodan Šijan, Peter Szendy i Nathan Brown, a ove će godine Škola ugostiti četvero umjetnika i teoretičara okupljenih pod zajedničkom temom festivala, Pobunjena želja, u dva modula: "Radikalni kvir" i "Suvremene umjetničke interpretacije".
Prva je gošća njemačka teoretičarka Roswitha Scholz, članica kolektiva Exit i jedna od urednica istoimenog časopisa. Exitovci su predstavnici Wertkritik (Kritika vrijednosti) struje marksizma, a nastali su raspadom grupe Krisis čiji su članovi odbijali prihvatiti Scholzinu Wertabspaltungstheorie – tezu po kojoj je moderno društvo strukturno podijeljeno na orođenu "mušku" sferu proizvodnje vrijednosti i orođenu "žensku" sferu reproduktivne aktivnosti koja nije posredovana vrijednošću.
Neophodno znanje o vezi roda i kapitalizma, Scholz će predstaviti u ponedjeljak 3. prosinca u 18:00 predavanjem pod naslovom "Teze o kapitalizmu i hijerarhijskim rodnim odnosima".
U utorak 4. prosinca u 16:00, filmska i vizualna umjetnica Melika Bass, jedna od "25 novih imena nezavisnog filma 2018" (Filmmaker Magazine), održat će master-class, povezan s projekcijom njezina najnovijeg filma "Stvorenje pored tebe", inspiriran opusom Wilhema Reicha. Kako sama kaže: "Reichov dalekosežan utjecaj na ono što danas nazivamo pokretima 'wellness' i 'um-tijelo', kao i kulturne vrijednosti njegovih radikalnih društvenih pozicija (pro-kontracepcija, pro-choice i pro-razvod prava u Europi tijekom tridesetih godina 20. stoljeća, za početak) ne mogu se ignorirati. No, kao i većina patrijarhalnih povijesnih kultnih likova, nije trebalo puno istraživanja kako bi se utvrdilo kako Reichovi utopijski ideali nisu etički podložni manipulacijama njegovim metodama i eksperimentima."
Stoga protagonistice Melikinog filma, plesačice Selma Banich i Penelope Hearne Reichove ideje koriste samo kao polaznu točku i iza šifri patologije i jezika, (za)okružuju nešto daleko više unutarnje i privatno, te stvaraju suvremeni feministički odgovor na Reicha.
Na temu radikalnog kvira, vraća se u dvodnevnom seminaru 5. i 6. prosinca britanska kvir marksistkinja i povjesničarka roda Jules Joanne Gleeson. U prvom će se predavanju baviti tijelom, dok će sljedeći dan problematiku proširiti uvodom u opresiju interspolnih tijela, te poviješću "endokrine revolucije" – otkriću (spolnih) hormona početkom 20. stoljeća. Seminar će zaključiti raspravom o perspektivama trans feminizma.
Ovogodišnju Školu zaokružit će u petak, 7. prosinca u 16:00 beogradski teoretičar i povjesničar umjetnosti Branko Dimitrijević, predavanjem o "Sweet Movie", koji od početka prati stigma najdiskutabilnijeg ostvarenja Dušana Makavejeva.
Dimitrijević će predstaviti specifičan i radikalan odnos Makavejeva prema dimenziji filmske montaže i njezine snage u smislu atipičnije filmske naracije, vodeći slušatelje ka tezi koju je iznio u svojoj knjizi "Slatki film Dušana Makavejeva": da se radi o filmu koji je pokazatelj Makavejevljevog osobnog previranja i preispitivanja humanističke ideologije, po kojoj je suština ispunjenja "ljudske prirode" u ostvarivanju pune slobode kao ideala.