Prikazati život vragolaste francuske književnice Sidonie-Gabrielle Colette u nekoliko sati težak je zadatak – kako odabrati najvažnije događaje njezina života, od siromašnog djetinjstva, preko više brakova i ljubavnih afera do uspješne literarne karijere? Wash Westmoreland na to je pitanje odgovorio izborom najpikantnijih dijelova Coletteina života, strateški tajeći njezin kasniji konvencionalni život, kako bi učitao neupitan emancipatorni potencijal u daleko kompleksnije konstelacije moći.

"Colette" se usredotočuje na formativne godine spisateljice nominirane za Nobelovu nagradu koju briljantno igra Keira Knightley. Na početku Colette pratimo kao priprostu provincijalku koja se udaje za veterana, pariškog dendija Willyja (također izvrsni Dominic West). "Literarni poduzetnik" Willy uvodi Colette u otmjene pariške salone, ekscentrično seksualno slobodno društvo, ali i svijet pisanja.

Willy, naime, pod svojim imenom izdaje knjige koje za njega pišu drugi, kojima se uskoro pridružuje i Colette. No, za razliku od prethodnih Willyjevih literarnih pothvata, Colettein dijelom autobiografski serijal o Claudine, uz Willyjeve prepravke, postaje bestseler. Tijekom filma Colette postaje sve samosvjesnija – i u seksualnom, i u književnom smislu. Istražuje svoju seksualnost, nastupa u pantomimama, odbija pisati za Willyja i na temelju iskustva s turneje piše prvu knjigu "La Vagabonde" koju izdaje pod vlastitim imenom.

Slabe patrijarhalne ralje

Temeljni je sukob filma onaj između Colette i Willyja, neiskusne mlade žene i starog libertinca, koji je podosta ambivalentan. S literarne se strane Willy postavlja kao tradicionalist, arbitar književnog ukusa koji odbacuje prvu Coletteinu knjigu jer nema radnje. No, nakon nekoliko godina, odluči je "začiniti" svojim seksualnim epizodama i ona doživljava uspjeh. S druge je strane podosta otvoren prema seksualnim željama svoje supruge – potiče je da istraži svoju žudnju prema ženama, podržava njezine performerske izlete, dopušta joj da se odijeva kao muškarac.

Ipak, stječe se dojam da film zapravo mapira začetke komodifikacije seksualnosti jer Colette, iako se doima podržanom, zapravo biva financijski iskorištena i oblikovana prema muškom pogledu, i to prema specifičnim žudnjama svojeg muža. S vremenom, on od nje traži da se odijeva kao školska djevojčica i da ošiša kosu jer jedino tako može osjetiti seksualno uzbuđenje.

Prokazuje se, tako, krhkost muževnosti koja ne može opstati bez potencije, a da Willyjeve patrijarhalne ralje i nisu tako jake dokazuje i to što se miri s vezom između Colette i rodno ambivalentne Missy (prekrasno nenametljiva Denise Gough), a on pronalazi drugu ženu da zadovoljava njegove porive.

Ipak, i samoj se "Colette" može prigovoriti da na svojevrstan način fetišizira homoseksualnost jer se doima kao da je selektivno fokusiran na najpikantnije detalje Coletteina života koji su se, paradoksalno, dogodili u doba kad je bila s opresivnim Willyjem.

Gaywashing koji na prvu djeluje afirmativno, ali...

Film završava njezinim izdavanjem prvog romana pod vlastitim imenom, nakon čega slijede informacije o njezinu kasnijem životu. Od redatelja saznajemo da je još dugo godina bila u vezi s Missy, izdala mnoštvo knjiga i nije ponovno razgovarala s Willyjem. Ne doznajemo, doduše, da je s Missy raskinula nakon pet godina, udala se za muškarca, imala aferu s posinkom, ponovno se udala za muškarca koji je bio Židov, zbog čega je bio uhićen kad je Njemačka okupirala Francusku, pa je zbog bojazni da se to ne ponovi pisala antisemitske članke za pronacističke novine.

Potpuno je shvatljivo da u doba raznih pokreta za osnaživanje žena i vala konzervatizma redatelj želi portretirati jednu vedru i emancipatornu sliku. Ipak, takav selektivni prikaz jedne komplicirane biografije zapravo je svojevrsni gaywashing koji djeluje afirmativno na prvu, no ispod optimizma ostavlja neriješenim tenzije heteroseksualnih veza.

Sveukupno, Colette je ugodan film s nadahnutom postavom, ponešto sporiji u drugoj polovini, ali dovoljno vizualno raskošan i koketan da mu se progleda kroz prste. Ipak, ispod njegove egzaltiranosti ženskim oslobođenjem krije se nedovoljno propitivanje same srži patrijarhalnog društva – on nudi pozitivnu sliku Coletteina oslobođenja od Willyja i queer života, no strateški izostavlja heteroseksualne aspekte njezina života kako se ne bi morao suočiti s veoma delikatnim problemom balansiranja između želje za slobodom i asimetrije moći te relativno konvencionalne bračne zajednice.

Paradoksalno, čini se da film, kao i Willy, eksploatira samo uzbudljive trenutke Coletteina života, a druge zaključava u ladicu kao materijal koji se ne bi dobro prodao.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Pin It

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

apvili baner
Crol.hr koristi kolačiće kako bi se osiguralo bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost stranica. Kako biste saznali više, kliknite na Više informacija, a za nastavak pregleda i korištenja stranica, kliknite na OK
Više informacija Prihvaćam