Povodom reklamne kampanje za najbolji dizajn plakata velikog formata za godišnju nagradu OUTWARD za koju je (opet) "poslužilo" i nago žensko tijelo, zatražili smo mišljenje od Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, Višnje Ljubičić. Kaže kako je seksizam u reklamama i drugim medijskim sadržajima tako čest "da bismo gotovo svakodnevno mogli izlaziti s priopćenjima i/ili slati dopise oglašivačima i medijima".

"Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova već godinama upozorava na seksizam u oglašavanju i reagira upozorenjima o kršenju odredbi Zakona o ravnopravnosti koje direktno upućuje oglašivačima, a rezultati analiza i istraživanja koja provodi vezano za ovu problematiku dio su svih izvješća o radu koja predaje Hrvatskom saboru te brojnih javnih priopćenja i osvrta koji su dostupni javnosti", stoji u odgovoru na naše pitanje.

Perpetuiranje spolnih stereotipa

Pravobraniteljica smatra i da su sva reagiranja kao "kap u moru" iz razloga što je seksizam u reklamama, a i u drugim medijskim sadržajima, tako čest da bismo gotovo svakodnevno mogli izlaziti s priopćenjima i/ili slati dopise oglašivačima i medijima. Ove su godine, podsjeća, reagirali na reklame Electroluxa, Saponije, Hrvatske lutrije, Tensilena, IKEA-e, "a možda u ovom trenutku dok odgovaramo na vaša pitanja, započinje nova kampanja na koju bi opet trebalo reagirati".

Navodi kako su od 2006. godine do danas proveli preko 30 rodnih analiza i istraživanja vezana uz područje medija. Rezultati pokazuju da se stvari gotovo uopće ne mijenjaju nabolje kad se radi o načinu prikazivanja ženskog tijela koje se tretira kao roba.

Najrecentniji podaci bilo kojeg istraživanja ili analize uglavnom potvrđuju postotke istraživanja i analiza objavljenih prije godinu, pet ili više. Zaključak svih tih analiza je da se spolni stereotipi i/ili seksizam perpetuiraju na način da se u većini slučajeva koristi uglavnom žensko tijelo kao objekt za privlačenje pažnje na druge sadržaje ili u svrhu vrednovanja žena isključivo ili primarno temeljem njihovog izgleda.

"Velik dio mlađe populacije više ne prihvaća takvu praksu"

Ljubičić dalje piše kako mediji koji prenose vijesti, ali i reklamne sadržaje, kao i sami oglašivači putem svojih stručnih i nadzornih tijela moraju prihvatiti svoju društvenu obvezu i odgovornost za način prikazivanja žena kao pukih ilustracija, ukrasa ili objekata za privlačenje pažnje na reklamirani sadržaj jer je takav način prikazivanja velika prepreka u ostvarenju ravnopravnosti spolova, što potvrđuju i brojni međunarodni dokumenti.

"Kontraproduktivno je ako s jedne strane radimo hvalevrijedne kampanje osvještavanja o ravnopravnosti žena i muškaraca u svim područjima života, ako mediji razotkrivaju razne oblike diskriminacije temeljem spola ili se kritički odnose prema seksizmu u izjavama javnih osoba, a s druge strane, samo nekoliko članaka niže na portalima ili par stranica dalje u tiskovinama, sami objavljuju sadržaje koji su seksistički i koji žene prikazuju na ponižavajući, omalovažavajući ili uvredljiv način", smatra.

Dodaje kako je primjera za to bezbroj na dnevnoj razini, ne u svim, ali u većini medija. To je, završno poručuje pravobraniteljica, neprihvatljiva praksa koja je, nažalost, još uvijek prisutna, ali koja se mora mijenjati, ali nije sve tako crno: "Dobro je što se o tome sve više piše i govori i što velik dio mlađe populacije više ne prihvaća takvu praksu".

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.