
- Autor/ica Andrea Jović
-
Objavljeno: 30. kolovoza 2019.

Prva sezona britanske serije snimljene prema dnevniku Anne Lister, devetnaestostoljetne aristokratkinje, industrijalke i lezbijke, pravi je pogodak koji napokon donosi zadovoljštinu za sve ljupke, ali heteronormativne onodobne romane.
Ruku na srce, prva epizoda nije bila najbolja najava. Činilo se da će Anne Lister samo prehodati kroz seriju svojim nemilosrdnim, žustrim korakom, a njezini komentari u kameru bili su više iritantni negoli podrivački. Ipak, svakom sljedećom epizodom nevjerojatan lik Lister sve se bolje profilirao: otkrivali smo u njoj vještu poslovnu ženu, pregovaračicu, znanstvenicu, zavodnicu.
Detalji njezina zanimljivog života dokumentirani su u dnevniku od četiri milijuna riječi, od kojih šestina, napisana kodom koji kombinira matematičke znakove i starogrčki, govori o njezinim lezbijskim vezama. Scenaristica Sally Wainwright, također iz Halifaxa, dvadeset je godina čekala da ekranizira dnevnik Anne Lister koju je opisala kao dar za dramaturga.
Sukob društvene i moralne prirode
I vrijedilo je jer je stvorila fantastičnu seriju napose nošenu nevjerojatnim glumačkim izvedbama dviju glavnih junakinja – fantastične Suranne Jones u ulozi odlučne, beskompromisne, sardonične Anne Lister i Sarah Rundle u ulozi krhke, ali zapravo mnogo snažnije negoli se doima Ann Walker.
Odnosno, napokon smo dobili lezbijsku seriju koja je besramno saharozna, ali to joj ne možemo zamjeriti jer je kostimirana drama!
Drugim riječima, ono što je toliko šarmantno u vezi s "Gentlemanom Jackom" upravo je činjenica da se koristi svim narativnim tropima koje nalazimo u bilo kojem djelu iz 19. stoljeća – nemoguća ljubav, niz peripetija iz kojih glavni likovi izlaze kao bolje osobe i njihovo konačno ujedinjenje – ali ih stavlja u daleko drugačiji kontekst.
Dok većina nesretnih romantičarskih/viktorijanskih ljubavi uzrok ima u različitim klasnim pozicijama, sukob je u "Gentleman Jack" društvene i moralne prirode – kako, u doba kad je jedini smisao ženskog života brak, a homoseksualci završavaju na vješalima (kazne nikad nisu bile toliko rigorozne za lezbijke, da se svjesno poslužimo tim anakronim terminima), poslušati svoje srce i započeti javnu vezu s drugom ženom.
Kad se dvije lezbijke vjenčaju, i to u crkvi, i to 1834....
I upravo je taj raskol nevjerojatno dobro prikazan u liku Ann Walker koju se na početku profilira kao slabu i podložnu, no pokazuje se da "ima daleko više kičme negoli joj većina ljudi priznaje". Gospođica Walker od početka zna da je Anne Lister ono što ona želi i čak i u trenucima kad želi zaboraviti i nju i vlastite osjećaje prema njoj, svjesna je da neće biti sretna bez nje.
Preokretom nesvakidašnjim i za 2019., a kamoli 1834. u kojem joj starija sestra Elizabeth savjetuje da ode kući i piše gospođici Lister jer brak i rađanje nisu lijek za duševne boli, gospođica Walker konačno počinje pokazivati djelatnu moć ustvrdivši da će od tog trenutka sve odluke vezane za nju biti samo njezine.
Ponovno ujedinjenje, a kasnije i vjenčanje Anne i Ann toliko su vješto gradirani da je raznježenost nužna posljedica. Kao da smo napokon dobili zadovoljštinu za sve one predivne romane Jane Austen ili sestara Brontë, u kojima smo, htjeli-ne htjeli, navijali za protagoniste iako smo im zamjerali što svaki roman završava heteronormativnim sretnim brakom.
No, kad se dvije lezbijke vjenčaju, i to u crkvi, i to 1834., kulturni je kontekst ipak ponešto drugačiji. Jednako je topao i prikaz njihovih obitelji – tete i oca Anne Lister koji nisu samo nijemi promatrači, nego zaista podržavaju Anne kakva jest, spomenute Annine sestre koja je izbavljuje iz ralja lažnih plemića koji samo žele njezino bogatstvo.
Željno iščekujemo drugu sezonu
Sve to nije bez povijesnog temelja, ako se sjetimo suvremenica gospođica Lister i Walker, znamenitih dama iz Llanghollena koje su zajedno živjele i njegovale prijateljske odnose s mnogim poznatim romantičarima.
Štoviše, stručnjakinja za viktorijansko doba Sharon Marcus ustanovila je da su zajednice nalik ženskim brakovima u 19. stoljeću bile relativno priznate i čak poslužile kao primjer kasnijoj borbi za reformiranje strogih engleskih bračnih zakona.
Ukratko, prva sezona donijela je tipično romantičarsko uzbuđenje i razgalila srca milijuna lezbijki, ostavivši i više nego dovoljno repova da željno iščekujemo drugu – kako će okolina prihvatiti useljenje dviju žena, što sa zlim Christopherom Rawsonom, što s gospodinom Washingtonom koji sumnja u priču da je Sam Sowden pobjegao u Ameriku
Ne sumnjamo da će gospođica Lister, pojačana za samostalnu gospođicu Walker, sa svima izaći na kraj.
* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.