Rođenjem Amerikanac, podrijetlom Jamajčanin, Harry Belafonte proveo je vrijeme u mornarici tijekom Drugog svjetskog rata radi kojeg je prekinuo srednjoškolsko obrazovanje, a nakon čijeg se završetka posvetio glazbi te već 1956. postao prvi glazbenik u povijesti koji je prodao milijun kopija jednog albuma pod nazivom "Calypso".

Kalipso je žanr karipske narodno-popularne glazbe, a uspjehu je kumovala pjesma "Day-o" koju znamo i pod nazivom "The Banana Boat Song".

Kako mu je obitelj s Kariba gdje su radili kao radnici na plantažama banana i šećerne trske, mukotrpne su radne dane kratili pjesmom, između ostalog ovom. Iako je sâm izjavio da se jednog jutra probudio i cijeli svijet je pjevao "bananu", zbog toliko velikog uspjeha samo jedne pjesme, mnogi bi ga danas prozvali glazbenikom s jednim hitom.

No bio je mnogo više od toga. Preminuo je 25. travnja 2023. u 97. godini života.

Osvojio najveće svjetske nagrade (EGOT)

Karijeru započinje tečajem glume zajedno s Marlonom Brandom i Sidneyjem Poitierom. Nastupa s Američkim crnačkim kazalištem (American Negro Theater) i upravo zbog pjevačke uloge u jednoj od predstava dobiva gažu u kabaretskom klubu. Nedugo nakon kao pjevač ulazi u izdavačku kuću i ubrzo otvara svoj jazz klub Village Vanguard.

Nastupa i na Broadwayu u predstavi "John Murray Anderson's Almanac" te za svoj nastup dobiva nagradu Tony. Postaje prvim televizijskim afroameričkim producentom pa osvaja i nagradu Emmy za jednosatni televizijski glazbeni uradak "Tonight with Harry Belafonte". Grammy mu je odao počasnu nagradu za životno djelo, a Oscar za izvanredan doprinos humanitarnim ciljevima.

Godine 2022. primljen je u Rock and Roll Hall of Fame u kategoriji ranog glazbenog utjecaja.

Strastveni aktivist i idejni začetnik pjesme "We Are the World"

Belafonte se rodio u društvu punom segregacije, no nikad nije prihvaćao laži i nepravdu koja se servirala drugačijima od većine pa je svoj baritonski glas ujedinjenja i cijelu umjetničku platformu posvetio rušenju zidova netolerancije i izgradnji mostova zajedništva.

Prikupljao je novac i donirao ga za plaćanje jamčevina aktivistima koji su zbog prosvjedovanja završili u zatvoru. U jeku pokreta za građanska prava on i Martin Luther King Jr. postali su prijatelji, lobirao je protiv apartheida u Južnoj Africi i za oslobođenje Nelsona Mandele. Želio je pomoći gladnima u Sudanu i Etiopiji pa je tako 1985. godine osmislio humanitarnu akciju koja stoji iza pjesme "We Are the World".

Pjesmu su napisali Michael Jackson i Lionel Richie, a izvelo ju je čak 46 najpoznatijih pjevača i pjevačica osamdesetih, uključujući Belafontea koji sudjeluje kao dio zbora. Slavna je pjesma dobila i drugo izdanje 2010. godine kad je nova generacija glazbenika snimila verziju za pomoć potresom uništenom Haitiju.

Stao uz oboljele od AIDS-a

Njegov aktivizam proširio se i na LGBT+ prava. U tome ga je poticao prijatelj i gej aktivist Bayard Rustin. Zajedno su bili jedni od rijetkih koji su javno progovarali o diskriminaciji i stigmi s kojima se LGBT+ osobe suočavaju te pozivali na veću vidljivost i zaštitu LGBT+ osoba, naročito tijekom epidemije HIV-a i AIDS-a u 80-ima.

U tim godinama Belafonte postaje UNICEF-ov ambasador te mu je zbog humanitarnog djelovanja dodijeljena nagrada Ronald McDonald House Charities Award of Excellence.

Tijekom života donirao je organizacijama Gay Men's Health Crisis i AIDS Project Los Angeles kako bi pomogao zajednici, ali i kako bi napadačima i neupućenima dao do znanja da svi ljudi, bez obzira na njihovu seksualnost, zaslužuju da se prema njima odnosi s dostojanstvom i poštovanjem.

Godine 2013. predvodio je njujoršku povorku ponosa koja je bila posebnija od drugih jer je baš tad američki Vrhovni sud ozakonio istospolne brakove. S razlogom ponovno dobiva nagradu za životno djelo koju mu je dodijelila AIDS Health Organization.

Harry Belafonte, kao što kaže i jedan stih iz pjesme "We Are the World", vrlo je rano izabrao spašavati živote jer zajedno možemo učiniti svijet ljepšim mjestom. Bio je i ostao legendarni pjevač i aktivist koji je ostavio neizbrisiv trag u glazbenoj industriji te borbi za ljudska prava.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.