
- Autor/ica K.H.
-
Objavljeno: 1. kolovoza 2015.

Na vrhuncu turističke sezone često se pojavljuju vicevi i forvarduše o raznim skupinama turista, kao i razne bizarne ili loše vijesti u kojima su glavni likovi posjetitelji Lijepe naše. Jedini turisti koji su zasad pošteđeni zafrkancije su oni iz LGBT zajednice, možda zato što nisu vidljivi ili zato što ih u postotku ima manje od ostalih. No, drugi ih domaćini itekako vide.
U zadnjih nekoliko godina primijećen je porast turističkih proizvoda namijenjenih LGBT turistima i promocije usmjerene na to tržiste. Prihvaćanje LGBT prava (posebno ozakonjivanje gej brakova diljem svijeta) povećalo je spremnost ljudi da se deklariraju kao gej tijekom putovanja, pa se sve više destinacija tome prilagođava, objasnila je još lani IGLTA (International Gay and Lesbian Travel Association).
Krstarenja i dalje profitabilna, unatoč gospodarskoj krizi
Osim destinacija, LGBT turistima udvaraju mnoge agencije i hoteli. Oni su procijenjeni kao putnici koji će više potrošiti na odmoru, a slove i kao "otporniji" – naime, manje je izvjesno da će otkazati rezervaciju zbog političke situacije ili vremenskih nepogoda.
LGBT turizam bio je "težak" oko 200 milijarda dolara u 2014. godini, a od tog iznosa Europljani su potrošili 60-ak milijarda.
Iako se smatra da LGBT turisti troše više jer imaju dva prihoda, a često nemaju djece, neka istraživanja pokazuju da je oko polovice ispitanih gejeva i lezbijki sebe smjestilo u grupu ekonomičnih putnika, odnosno onih kojima je važno ne prekoračiti budžet. Većina ih želi "rastegnuti" financije na što više putovanja, no trećina priznaje da im primanja ne dopuštaju luksuz.
Prema nekim izvještajima, lezbijke u prosjeku idu na put iz gušta 3,3 puta godišnje; 1.6 puta putuju poslovno, a lete 2,6 puta godišnje.
Ljeto je neraskidivo povezano s raznim oblicima uživanja u moru, pa u priči o turizmu za LGBT gošće i goste treba spomenuti unosna putovanja s dugom tradicijom – krstarenja. Krajem osamdesetih i početkom devedesetih, LGBT krstarenja bila su novosti o kojima je brujala turistička industrija, a do danas su ostala profitabilan turistički segment, čak i u gospodarskoj krizi.
Naravno, s godinama su krstarenja postajala sve manje neobična, no ni danas im mora nisu nužno mirna. Na primjer, 1998. Kajmanski otoci odbili su prihvatiti kruzer s gej turistima, a 2012. dva muškarca su uhićena u Dominkanskoj Republici zbog razmjenjivanja nježnosti na balkonu svoje sobe, dok je brod bio usidren u luci.
Prva kompanija s ponudom za lezbijke još od 1990.
Kao i druge usluge, putovanja brodom podložna su promjenama, pa je tako noviji trend LGBT krstarenje za 200 do 300 putnika po Mediteranu ili Nilu. Godine 2014. osmišljeno je i prvo krstarenje za transrodne osobe i njihove prijatelje na ruti Teksas-Honduras-Belize-Meksiko, s cijenom od 700 dolara po osobi.
Nova tržišta u kojima LGBT krstarenja ostvaruju rast su Azija, Indija i Brazil, ali takvi kruzeri dolaze, pomalo stidljivo, ali ipak, i u neke hrvatske luke. Na stranici Gay Welcome nalaze se oglasi za krstarenja Split-Dubrovnik-Split, kao i za nudističko jedrenje oko Dubrovnika.
Prva kompanija koja se dosjetila krstarenja za lezbijke bila je američka Olivia, i to davne 1990. godine. Njezini aranžmani bili su rijetka mjesta gdje su lezbijke mogle putovati otvoreno i sigurno, ali zahvaljujući raznim predavanjima i seminarima, našao se tu i edukativni element, uvijek važno sklapanje poznanstava odnosno networking, te, naravno, i zabava, zahvaljujući nastupima poznatih pjevačica i glumica.
Olivia danas ima prihode između 20 i 30 milijuna dolara godišnje, a nije rijetkost da neke putnice, očarane atmosferom na putovanjima, uplaćuju krstarenja s Oliviom i po desetak puta.
Koliko znamo, kruzeri s lezbijkama i biseksualkama još ne pristaju u hrvatske luke, ali ne znači da se na njima ne može uživati relativno blizu našoj zemlji. Ipak, godine 2013. tristotinjak putnica Olivijinog krstarenja pristalo je u Rovinj gdje su ih pjesmom docekale članice Le Zbora i poklonile im suvenire koji su ih informirali o LGBT pravima u Hrvatskoj. Le Zbor je susretom želio svratiti pozornost na činjenicu da se u Hrvatskoj ne ulaže u LGBT turizam.
Oprez: sitna slova i skriveni troškovi
Olivia tako više puta godišnje organizira riječna putovanja od Amsterdama do Basela, te od Praga do Budimpešte, kako se kaže u reklamama "već od" 2500 odnosno 3500 eura po osobi. U Italiji, Francuskoj i Španjolskoj ta kompanija organizira i kulinarska krstarenja, a krajem kolovoza organizira plovi se po obalama Grčke i Turske.
Ako vam nekoliko dana na brodu s obiljem hrane i pristajanjem u egzotičnim lukama zvuči dovoljno privlačno da se u to upustite već ove godine, uzmite samo jednu stvar u obzir – sitna slova.
Smatra se da su krstarenja all inclusive, i doista, baš zbog toga što su svi veliki troškovi (spavanje, hrana, zabava, aktivnosti) uključeni, omjer cijene i kvalitete je odličan, no postoji i mnogo osobnih ili dodatnih troškova koji mogu nabiti cijenu.
Iako brod ima odličan wellness-centar, restoran ili kafić, masaža ili večera izvan glavne blagovaonice plaća se posebno. Neki brodovi nude puno atrakcija koje se isto tako plaćaju posebno, zato što je cijena karte niska. Na većini brodova alkoholna pića nisu uključena u cijenu, a mnogi naplaćuju i sokove. Razgledavanja gradova s vodičima se također plaćaju, kao i kozmetičke usluge, suveniri, pristup internetu i neke brodske aktivnosti (npr. kasino) te pranje rublja. Napojnice osoblju su obavezne, svaka kompanija za sebe određuje njihovu visinu, a u kafićima se one automatski zaračunavaju.
U svakom slučaju, kako ne bi bilo neugodnih iznenađenja na kraju putovanja, važno je dobro se i na vrijeme informirati.
* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.