- Autor/ica G.K.
-
Objavljeno: 13 lipnja 2016
Uz aktualno Europsko nogometno prvenstvo pojavile su se i brojne seksističke reklamne kampanje koje potiču spolne stereotipe. Nakon burne reakcije javnosti koju je izazvala jedna takva iz radionice marketinških stručnjaka Saponije Osijek, na nju je reagirala i pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić koja je upozorila i na potpuno neprimjerene reklame iz radionice Hrvatske lutrije i Vipa, te pozvala sve oglašivače da vode računa o ravnopravnosti spolova.
U priopćenju pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, Višnje Ljubičić, navodi se čitav niz primjera, pa tako napominje kako je "Saponija u reklami 'Za blistavu Hrvatsku' u kojoj su navijači isključivo muškarci koji putuju za svojim timom, dok kod kuće žena pere, sprema i čak oblači svom partneru čisti navijački dres, Kladionica Hrvatske lutrije objavila je jumbo plakate i on-line reklamu 'Skini je!' na kojoj je prikazana mlada žena u hrvatskom dresu s mobitelom u ruci, a podnaslov na jumbo plakatima još glasi 'Jedna za sve', Vipnet poistovjećuje žene isključivo s ljubiteljicama sapunica", piše.
Nogomet nije isključivo muška igra i ne zanima sve muškarce
Također navodi kako je jedna konoba u Zagrebu za vrijeme trajanja Eura 2016. uvela dodatnu besplatnu uslugu "za isključivo 'žensko društvo veće od tri osobe' uz poruku 'Ženama želimo ugodan boravak u našim konobama, a muškarcima dobar provod uz utakmice EP-a'".
U priopćenju se ističe kako "poštujući pravo oglašivača na kreativnost i slobodu izražavanja, pozivam ih da vode računa o načelima ravnopravnosti spolova te da u svojim reklamnim rješenjima ne koriste spolni stereotip prema kojem je nogomet isključivo muška igra isključivo za muškarce, budući da, iako uvelike zanemaren, postoji i ženski nogomet, Hrvatska ženska nogometna reprezentacija, brojni timovi žena koje se bave nogometom, kao i žene navijačice u javnom prostoru na tribinama ili u privatnom okruženju koje nogomet zanima. Jednako kao što postoje muškarci koje nogomet ne zanima.
Stoga svaka reklama koja se temelji ili ističe oštru podijeljenost na javni prostor u kojem se isključivo muškarci bave nekom aktivnošću koja je, ili se smatra da jest od značaja za cijelo društvo, i privatni prostor doma u koji je smještena isključivo žena čija je uloga da se brine za čistoću odjeće, domaćinstvo ili djecu, te koju zanima jedino ograničeni svijet sapunica, osnažuje spolne stereotipe koji nisu u skladu s načelima ravnopravnosti spolova".
Sekstička poruka Hrvatske lutrije - žena je tu za skidanje, a ne aplikacija
Podsjeća kako su takvi spolni stereotipi u neskladu s činjenicom da ih u suvremenom svijetu i žene i muškarci razbijaju, prelaze okvire tradicionalne podjele na "ženske" i "muške" poslove i aktivnosti i traže svoja prava na samostalan izbor.
"S načelima ravnopravnosti spolova nisu u skladu ni reklame koje koriste seksualne dvosmislenosti u kojima je žena objekt, poput navedene reklame Hrvatske lutrije, u kojoj se aludira na mobitel aplikaciju, ali se pozornost skreće na ženu porukama 'Skini je' i 'Jedna za sve'. Problem iz aspekta ravnopravnosti spolova je tekstualna poruka u kombinaciji s prikazanom slikom koja sugerira odnose među ljudima. Seksizam je korištenje žene kao objekta koji uljepšava nešto što s njom kao osobom nema veze, objekta koji treba biti konzumiran gledanjem, uz poruke da je, ne aplikacija, već žena tu da ju se skine i da je ona jedna tu za sve", napominje se u priopćenju.
Pravobraniteljica u priopćenju navodi kako su poruke navedenih oglašivača "izrazito štetne jer spolni stereotipi i seksizam potiču konzumente na formiranje ili učvršćivanje postojećih diskriminirajućih stavova i obrazaca ponašanja".
Stoga je podsjetila sve oglašivače i medije "da se putem reklamnih kampanji ne reklamiraju samo proizvodi i usluge, već i određene vrijednosti, koncepti, ideje vezane uz to što se odobrava, veliča i podržava kao uloga namijenjena muškarcima i uloga namijenjena ženama".
Također je izrazila zadovoljstvo činjenicom na reakciju javnosti zbog Saponijine reklame, "što pozitivno utječe na mijenjanje neprihvatljive prakse širenja spolnih stereotipa i seksizma".Stoga je pozvala navedene ali i oglašivače koji tek namjeravaju izaći sa sličnim reklamnim sadržajima "da temeljem očitog nezadovoljstva javnosti ovakvim pristupom te pogotovo sukladno načelima ravnopravnosti spolova i svojoj društvenoj odgovornosti postupe na isti način kao i Saponia tj. povuku, odnosno i ne objave, reklame temeljene na spolnim stereotipima i seksizmu".
Vezane teme
Podrži Crol donacijom :)
Najčitanije u tjednu
- Kvazinovinar u staklenom ormaru: Luka Šarić i opsesija pederlukom
- 'Kap solidarnosti': prva LGBT+ akcija darivanja krvi u Srbiji i regiji
- Zagrebačka nastavnica: disleksična i LGBT djeca još su ponekad šikanirana u školama
- Intervju: 'Disleksični su izazov, ali i posebno blago u našim školama'
- Plave subote, crveni psi iliti sinestezija kod disleksičara (2. dio)