Uz aktualno Europsko nogometno prvenstvo pojavile su se i brojne seksističke reklamne kampanje koje potiču spolne stereotipe. Nakon burne reakcije javnosti koju je izazvala jedna takva iz radionice marketinških stručnjaka Saponije Osijek, na nju je reagirala i pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić koja je upozorila i na potpuno neprimjerene reklame iz radionice Hrvatske lutrije i Vipa, te pozvala sve oglašivače da vode računa o ravnopravnosti spolova.

U priopćenju pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, Višnje Ljubičić, navodi se čitav niz primjera, pa tako napominje kako je "Saponija u reklami 'Za blistavu Hrvatsku' u kojoj su navijači isključivo muškarci koji putuju za svojim timom, dok kod kuće žena pere, sprema i čak oblači svom partneru čisti navijački dres, Kladionica Hrvatske lutrije objavila je jumbo plakate i on-line reklamu 'Skini je!' na kojoj je prikazana mlada žena u hrvatskom dresu s mobitelom u ruci, a podnaslov na jumbo plakatima još glasi 'Jedna za sve', Vipnet poistovjećuje žene isključivo s ljubiteljicama sapunica", piše.

Nogomet nije isključivo muška igra i ne zanima sve muškarce

Također navodi kako je jedna konoba u Zagrebu za vrijeme trajanja Eura 2016. uvela dodatnu besplatnu uslugu "za isključivo 'žensko društvo veće od tri osobe' uz poruku 'Ženama želimo ugodan boravak u našim konobama, a muškarcima dobar provod uz utakmice EP-a'".

U priopćenju se ističe kako "poštujući pravo oglašivača na kreativnost i slobodu izražavanja, pozivam ih da vode računa o načelima ravnopravnosti spolova te da u svojim reklamnim rješenjima ne koriste spolni stereotip prema kojem je nogomet isključivo muška igra isključivo za muškarce, budući da, iako uvelike zanemaren, postoji i ženski nogomet, Hrvatska ženska nogometna reprezentacija, brojni timovi žena koje se bave nogometom, kao i žene navijačice u javnom prostoru na tribinama ili u privatnom okruženju koje nogomet zanima. Jednako kao što postoje muškarci koje nogomet ne zanima.sd

Stoga svaka reklama koja se temelji ili ističe oštru podijeljenost na javni prostor u kojem se isključivo muškarci bave nekom aktivnošću koja je, ili se smatra da jest od značaja za cijelo društvo, i privatni prostor doma u koji je smještena isključivo žena čija je uloga da se brine za čistoću odjeće, domaćinstvo ili djecu, te koju zanima jedino ograničeni svijet sapunica, osnažuje spolne stereotipe koji nisu u skladu s načelima ravnopravnosti spolova".

Sekstička poruka Hrvatske lutrije - žena je tu za skidanje, a ne aplikacija

Podsjeća kako su takvi spolni stereotipi u neskladu s činjenicom da ih u suvremenom svijetu i žene i muškarci razbijaju, prelaze okvire tradicionalne podjele na "ženske" i "muške" poslove i aktivnosti i traže svoja prava na samostalan izbor.

"S načelima ravnopravnosti spolova nisu u skladu ni reklame koje koriste seksualne dvosmislenosti u kojima je žena objekt, poput navedene reklame Hrvatske lutrije, u kojoj se aludira na mobitel aplikaciju, ali se pozornost skreće na ženu porukama 'Skini je' i 'Jedna za sve'. Problem iz aspekta ravnopravnosti spolova je tekstualna poruka u kombinaciji s prikazanom slikom koja sugerira odnose među ljudima. Seksizam je korištenje žene kao objekta koji uljepšava nešto što s njom kao osobom nema veze, objekta koji treba biti konzumiran gledanjem, uz poruke da je, ne aplikacija, već žena tu da ju se skine i da je ona jedna tu za sve", napominje se u priopćenju.

Pravobraniteljica u priopćenju navodi kako su poruke navedenih oglašivača "izrazito štetne jer spolni stereotipi i seksizam potiču konzumente na formiranje ili učvršćivanje postojećih diskriminirajućih stavova i obrazaca ponašanja".

Stoga je podsjetila sve oglašivače i medije "da se putem reklamnih kampanji ne reklamiraju samo proizvodi i usluge, već i određene vrijednosti, koncepti, ideje vezane uz to što se odobrava, veliča i podržava kao uloga namijenjena muškarcima i uloga namijenjena ženama".

Također je izrazila zadovoljstvo činjenicom na reakciju javnosti zbog Saponijine reklame, "što pozitivno utječe na mijenjanje neprihvatljive prakse širenja spolnih stereotipa i seksizma".Stoga je pozvala navedene ali i oglašivače koji tek namjeravaju izaći sa sličnim reklamnim sadržajima "da temeljem očitog nezadovoljstva javnosti ovakvim pristupom te pogotovo sukladno načelima ravnopravnosti spolova i svojoj društvenoj odgovornosti postupe na isti način kao i Saponia tj. povuku, odnosno i ne objave, reklame temeljene na spolnim stereotipima i seksizmu".

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

apvili baner
Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.