Uz slogan "Igre širom otvorene" ("Games wide open") sugerirajući da je sport otvoren za sve i svakoga, evo zašto su ove Olimpijske igre najinkluzivnije dosad na primjeru četverosatne ceremonije otvorenja.

Burleskna cabaret Gaga

Jedna od omiljenih pop gej ikona pojavila se okićena perjem i pomponima iz arhive francuskog cabaret kazališta Le Lido na stepenicama tik uz rijeku Seine.

Možda se čini neobičnim da je baš Lady Gaga bila prva izvođačica na ceremoniji otvaranja Olimpijskih igara – ali i nije ako se uzme u obzir da bi veliko ime moglo privući više gledatelja, a osim toga, francuska joj kultura nije nimalo strana.

Kao mlađa plesala je na zabavama u stilu francuskih 60-ih, a iza sebe ima i jazz album s pjesmom "Anything Goes", njezinom prvom jazz skladbom. Ova je pjesma nadahnuta istoimenim filmom iz 1956. u kojemu je glumila francuska legenda Zizi Jeanmaire. Upravo je njezinu pjesmu "Mon truc en plumes" mama Gaga izvela na obali rijeke Seine te tako odala počast velikoj glumici i balerini koja se proslavila glavnom ulogom u baletu "Carmen" 1949.

Izbjeglički olimpijski tim simbolično stigao na brodu

Tisuće i tisuće migranata izgubilo je živote pokušavajući naći sigurno mjesto pod suncem, mahom dolazeći brodovima u Europu. U atmosferi trenutačnih političkih nestabilnosti, smjeli potez organizatora Igara poslao je poruku da je svaki život važan.

Čak 37 sportašica i sportaša, izbjeglica iz Irana, Afganistana, Sirije, Južnog Sudana, Sudana, Eritreje, Konga, Kameruna, Etiopije, Venezuele i Kube, pristiglo je u Pariz na trošnom brodu velike simbolike. Kao Izbjeglički olimpijski tim (EOR), koji već treći put sudjeluje na Olimpijadi, zastupat će preko sto milijuna ljudi raseljenih po svijetu zbog ekonomskih, društvenih i političkih razloga.

refugeeOT

LGBT+ blok od 45 minuta

Neki će reći (zapravo, već, naravno, govore) da je riječ o još jednom pokušaju guranja "gej agende" u svaki aspekt društva, no na ovogodišnjim Igrama sudjeluje 175 LGBT+ sportaša i sportašica iz 26 zemalja što je nešto više od jedan i pol posto od ukupnog broja sudionika. Europa se diči svojom multi-kulti raznolikošću i zato je defile zemalja sudionica popratila LGBT+ blokom dugim čak 45 minuta.

Scena je započela performansom koja je mnoge podsjetila na da Vincijevu "Posljednju večeru", i to u drag izdanju s DJ-icom i LGBT osobom 2021. godine Barbarom Butch kao Isusom. U prizoru se našla i drag kraljica Nicky Doll, francuska sudionica 12. sezone američke emisije "RuPaul's Drag Race" i voditeljica francuske franšize tog šoua, zajedno s ostalim francuskim drag kraljicama. Naravno, danas, dan poslije, internet je preplavljen burnim reakcijama svih koje je to šokiralo i smrtno uvrijedilo.

Ono što je prvotno bio stol, sad je postala modna pista. Dok su ispod mosta prolazili brodovi sa sportašima i sportašicama, iznad njih se odvijao svojevrsni miks modne revije i ballroom kulture. Neumorna kiša za neke je možda predstavljala problem, ali profesionalnost ekipe bez ijedne je riječi pokazala da se šou mora nastaviti.

Pride House s LGBT+ aktivnostima

Da nije stalo samo na šljaštećem prikazu LGBT+ ekipe, Pariz je još 2018. potpisao Povelju o obvezi zaštite LGBT+ osoba kojom se omogućava uključivo radno okruženje, osiguravaju jednaka prava za sve zaposlenike bez obzira na spol te kojom se mjeri postignuti napredak u pravima u radnoj okolini.

Oformio se i Pride House koji će organizirati niz aktivnosti za LGBT+ osobe i njihove saveznike. Cilj ovog sigurnog mjesta jest izgraditi svijest o uključivanju LGBT+ osoba u sport i osigurati vidljivost LGBT+ sportaša i sportašica kulturno-obrazovnim programom tijekom trajanja Olimpijskih igara.

Ménage à trois

I ne bi Francuzi bili Francuzi da se nisu podičili vizualnim prikazom jednog od najpoznatijih francuskih izraza. Biseksualni trojac u nacionalnoj knjižnici. Nemojte smetati.

HRT ipak odlučio prikazati drag kraljice

Je li se to HRT iskupio za puštanje bloka reklama od punih sedam minuta tijekom nastupa drag kraljica na prošlogodišnjoj Euroviziji?

Osim što smo uistinu mogli vidjeti sve što je Pariz pripremio u ceremoniji otvaranja Igara, komentator Marko Šapit izustio je riječ "drag" i "LGBT" u sportskom programu (!) nacionalne televizije poznate po izbjegavanju i ukidanju gej tematike, a kolegica Zrinka Grancarić pokušala ga je podbosti komentarom nešto poput da bi on odlično izgledao u štiklama bez pete koje je nosio jedan od plesača.

Ove godine u Igrama sudjeluje podjednak broj sportaša i sportašica, a Grancarić pohvaljujemo što je tu informaciju podijelila s gledateljima uz opasku da je broj žena u administrativnim i menadžerskim funkcijama sporta i dalje nizak.

Statue francuskih heroina

Iz dubina rijeke Seine u jednom je trenutku počelo izranjati deset pozlaćenih statua francuskih pionirki: Olympe de Gouges, Alice Milliat, Gisèle Halimi, Simone de Beauvoir, Paulette Nardal, Jeanne Barret, Louise Michel, Christine de Pizan, Alice Guy,  Simone Veil.

Na ekranu smo na više jezika mogli vidjeti opise za svaku od njih, primjerice to da je dramska spisateljica i aktivistica Olympe de Gouges sastavila Deklaraciju o pravima žena i građanki za vrijeme francuske revolucije 1791. Zalagala se za ukidanje ropstva, a zbog svog je aktivizma giljotinirana 1793.

Povratak Celine Dion

Ispod svjetlećih olimpijskih prstenova fiksiranih iznad prvog balkona turbolaserski opremljenog Eiffelovog tornja u gradu svjetla i ljubavi, još jedna gej ikona i saveznica Celine Dion u najiščekivanijem nastupu večeri zatvorila je ceremoniju dirnuvši ama baš sve moćnom izvedbom balade "L’hymne à l’amour" koju je Edith Piaf posvetila tragično stradalom ljubavniku.

Podsjetimo, Dion boluje od sindroma ukočene osobe, autoimunog poremećaja koji uzrokuje nekontrolirano grčenje mišića i ukočenost. Nedavno je u potresnom dokumentarcu "I Am: Celine Dion" sa žarom i strašću najavila da će ponovno pjevati, iako joj bolest to znatno otežava. Ipak, sinoćnji je nastup odradila bez greške na opće oduševljenje gledatelja na samoj ceremoniji, kao i onih pred malim ekranima.

I za kraj, zasluge za ovoliki prikaz uključivosti i visok broj LGBT+ televizijskih minuta idu glumcu i umjetničkom direktoru kazališne družine La Piccola Familia, Thomasu Jollyju. Jolly je otvoreno queer i očigledno je kako je imao koliko-toliko odriješene ruke da izvan stadiona napravi profesionalan, opušten, pristupačan i inkluzivan olimpijski spektakl.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Podrži Crol donacijom :)

qrcode 9c3b0d27 127a 4867 a764 f80c95d6f267

Najčitanije u tjednu

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.