- Autor/ica Andrea Jović
-
Objavljeno: 15. svibnja 2018.
Nova pjesma britanske glazbenice kosovskog podrijetla Rite Ore podigla je prašinu na glazbenoj sceni. Nekolicina glazbenica koje se identificiraju kao LGBT osobe optužila je Oru da svojim prikazivanjem biseksualnosti kao hira poduprtog alkoholom iz perspektive koja samo zadovoljava stereotipni muški pogled šteti LGBT zajednici.
Problematična je pjesma "Girls" na kojoj gostuju "teškašice" suvremene pop glazbe Cardi B, Bebe Rexha i Charlie XCX. Pjesma opisuje ljetni provod u Malibuu tijekom kojeg lirski subjekt ponesen alkoholom poželi intimni kontakt s istim spolom: "Sometimes, I just wanna kiss girls, girls, girls/Red wine, I just wanna kiss girls, girls, girls". Ora je pjesmu nazvala "proslavom ljubavi", "uratkom koji odiše slobodom u rodnoj fluidnosti".
Ipak, nisu ga svi dočekali u potpunosti pozitivno. Hayley Kiyoko, mlada pjevačica i glumica (nedavno smo je spomenuli kao nevjernu djevojku protagonistice filma "Becks"), izrazila je nezadovoljstvo načinom na koji pjesma prikazuje istospolnu žudnju.
"Možemo i trebali bismo puno bolje"
Kiyoko je podržala otvorenost sve većeg dijela glazbene scene o vlastitim seksualnim preferencijama, no izrazila je zabrinutost prikazom privlačnosti prema istom spolu u "Girls" nazvavši ga ignorantskim i izrazivši mišljenje da više šteti negoli koristi LGBT populaciji. Izjavila je kako "pjesma poput 'Girls' samo podražava muški pogled, a po strani ostavlja ideju o ženama koje vole žene."
Vjeruje da glazbenicama nije bila namjera negativno prikazati biseksualnost, no to i dalje ne opravdava činjenicu da su stihovi nepromišljeni. Kiyoko, koja se identificira kao biseksualka, navela je kako njoj ne treba alkohol da bi poljubila djevojku, već žene voli cijeli svoj život. "Ovakva je poruka opasna jer obezvređuje i poništava vrlo iskrene osjećaje čitave jedne zajednice", tvrdi Kiyoko. Svoj podugački komentar zaključila je konstatacijom da "možemo i trebali bismo puno bolje".
Kritikama se pridružila i Kehlani, naša prošlogodišnja prvakinja s najboljom pjesmom 2017. godine. Iako poštuje sve umjetnice koje surađuju na "Girls", a s Cardi B čak je snimila i pjesmu "Ring" , ipak smatra da je dio stihova štetan za LGBT zajednicu. Neki su zamjerili Kehlani što u svojoj pjesmi "Distraction" nepoznatu djevojku pita želi li joj biti samo distrakcija, a ne i ozbiljna veza, u čemu vide dokaz da Kehlani sa ženama također ne želi ništa ozbiljno, već samo provod.
Sam koncept u kojem puko spominjanje istospolne žudnje služi kao svojevrsna potvrda liberalnosti umjetnika zbog koje treba biti slavljen i obožavan među LGBT fanovima krajnje je uvredljiv prema LGBT osobama. Mainstream izvođači pretvaraju seksualnost u robu, u marketinški trik na kojem će samo dobro zaraditi. Drugim riječima, dok je LGBT populacija diskriminirana, dok se suočava s nasiljem, netko drugi LGBT identitete iskrivljuje, komodificira i na njima unosno posluje
Kehlani koja se, inače, identificira kao lezbijka odgovorila im je da poanta pjesme nije u spolu, već u njezinim poslovnim obvezama – vezu ne može imati jer je previše zaposlena, a ne zato što je žene ne zanimaju kao partnerice za ozbiljan odnos.
Miješanje ugodnog provoda sa stvarnom seksualnošću
U prvom redu valja reći da je legitimno pravo Rite Ore i suradnica napisati pjesmu koja izražava njihove preferencije. Prema vlastitom priznanju, Ori je inspiracija za pisanje pjesme bio hit Katy Perry "I Kissed a Girl". Iako i jedna i druga pjesma govore o djevojci koja se podmazana alkoholom upušta u intimnost s drugom djevojkom, "Girls" se uvelike razlikuje od "I Kissed a Girl".
Perry na daleko pažljiviji i tentativniji način opisuje svoju privlačnost prema neimenovanoj ženi. Stihovi poput "I kissed a girl just to try it" ili "Don't mean I'm in love tonight" ograđuju se od davanja bilo kakve metafizičke interpretacije žudnji protagonistice za istim spolom i na taj se način pokazuju mnogo prihvatljivijim opisom bi-znatiželje. "Girls", s druge strane, protagonisticu profilira kao osobu koja je "Fifty-fifty and I'm never gonna hide it", čime se otvoreno konstatira da je biseksualka.
No, s obzirom na kontekst pjesme u kojem protagonistica tek jedne večeri, iznenada, uz pomoć crnog vina i džointa, shvati da se želi ljubiti s djevojkama, krajnje je upitno je li Riti Ori do kraja jasno što biseksualnost jest. Problem dodatno komplicira i činjenica da je protagonistica pjesme do prosvjetljenja stigla u društvu prijateljice Lare, koja je privlači, i nepoznatog muškarca koji je Laru požudno gledao, što previše podsjeća na scenarije u kojima se dvije djevojke upuštaju u intimnost samo kako bi zadovoljile seksualne fantazije muškaraca.
Drugim riječima, Kiyoko nije u krivu kad konstatira da "Girls" istospolnu privlačnost mnogo više prikazuje na način stereotipno povezan s muškim pogledom i njihovom fetišizacijom seksualnog odnosa dviju žena iako su, u velikom broju slučajeva, u svakoj drugoj situaciji homofobi.
Njihova ciljana publika nisu oni koji pate niti se u svojoj glazbi trude obračunati s mnogo ozbiljnijim temama poput nasilja, beskućništva i diskriminacije koje pogađaju LGBT populaciju. Sve je to, naravno, njihova legitimna odluka, no jednako je legitimno, a i poželjno, da LGBT zajednica takvim površnim reprezentacijama koje su samo u funkciji zarade ne bude fascinirana
Uz to, "Girls" na ovaj način perpetuira negativnu percepciju biseksualnosti kao nepostojeće seksualnosti, kao pukog prolaznog hira koji je proizvod malo ekstremnijeg noćnog provoda, a već sutra, zajedno s mamurlukom, nestaje. Eksperimentiranje sa seksualnošću i više je nego dobrodošlo, no miješanje ugodnog provoda sa stvarnom seksualnošću zbog koje je golem dio LGBT zajednice diskriminiran i izvan zajednice, ali, nažalost, i unutar nje nije nešto što treba pozdravljati.
Spominjanje istospolne žudnje kao potvrda liberalnosti umjetnika
No, pjesmu još fascinantnijom čini to što ne miješa samo bi-znatiželju i biseksualnost nego i biseksualnost i homoseksualnost. "7 figure, never need a nigger/I steal your bitch have her down with the scissor" stihovi su koji mnogo više nego biseksualni imaju lezbijski prizvuk.
Takva konfuzija ponovno perpetuira drugi čest stereotip vezan za biseksualnost, a to je da je ona samo prijelazna faza prije nego što se netko odluči izjasniti kao lezbijka ili gej. Već sljedeći stih pak klizi natrag u mnogo nesigurniju optiku: "Tonight I don't want a dog/I want a kitten." Koliko god mogli priznati da je svaki identitet, pa tako i seksualni, fluidan, toliko je ipak malo vjerojatno da će baš svake večeri šetati s jednog na drugi kraj spektra seksualnosti.
K tome, sam koncept u kojem puko spominjanje istospolne žudnje služi kao svojevrsna potvrda liberalnosti umjetnika zbog koje treba biti slavljen i obožavan među LGBT fanovima krajnje je uvredljiv prema LGBT osobama. Mainstream izvođači pretvaraju seksualnost u robu, u marketinški trik na kojem će samo dobro zaraditi. Drugim riječima, dok je LGBT populacija diskriminirana, dok se suočava s nasiljem, netko drugi LGBT identitete iskrivljuje, komodificira i na njima unosno posluje.
S obzirom na kontekst pjesme u kojem protagonistica tek jedne večeri, iznenada, uz pomoć crnog vina i džointa, shvati da se želi ljubiti s djevojkama, krajnje je upitno je li Riti Ori do kraja jasno što biseksualnost jest. Problem dodatno komplicira i činjenica da je protagonistica pjesme do prosvjetljenja stigla u društvu prijateljice Lare, koja je privlači, i nepoznatog muškarca koji je Laru požudno gledao, što previše podsjeća na scenarije u kojima se dvije djevojke upuštaju u intimnost samo kako bi zadovoljile seksualne fantazije muškaraca
Upravo kako u svojoj dionici navodi Cardi B, "Girls just wanna have fun". Baš nitko nema ništa protiv djevojaka koje se zabavljaju, pa tako i s drugim djevojkama. Ali pripisivati jednoj avanturi značenje identiteta jest omalovažiti biseksualnu zajednicu koja se ionako dovoljno bori za vidljivost i priznanje svih specifičnih problema koji se za nju vežu. Kao i većina poznatih zabavljača, i Ora i njezine kolegice adresiraju samo specifično usku skupinu platežno sposobnih mladih žena koje ljetuju u poznatim odmaralištima i napajaju se skupim koktelima.
Njihova ciljana publika nisu oni koji pate niti se u svojoj glazbi trude obračunati s mnogo ozbiljnijim temama poput nasilja, beskućništva i diskriminacije koje pogađaju LGBT populaciju. Sve je to, naravno, njihova legitimna odluka, no jednako je legitimno, a i poželjno, da LGBT zajednica takvim površnim reprezentacijama koje su samo u funkciji zarade ne bude fascinirana.