Na početku svake školske godine aktualizira se pitanje diskriminacije djece čiji roditelji nisu katolički vjernici, odnosno koja ne pohađaju vjeronauk. Iako smo "na papiru" sekularna država i premda je "na papiru" vjeronauk izborni predmet, u stvarnosti su ta djeca diskriminirana. Sat vjeronauka je u pravilu u sredini satnice, pa djeca koja ne pohađaju vjeronauk tumaraju sama hodnicima.

Osim vjeronauka, tu su i molitve i ostali vjerski sadržaji koji se organiziraju u školama. Molitva prije obroka praksa je brojnih vrtića u Hrvatskoj. Istraživanje koje je provela Udruga za zaštitu prava ireligioznih osoba Protagora pokazalo je da je riječ o diskriminaciji, da izbor vjeronauka nije izbor predmeta već izbor identiteta, te da su oni koji ga ne upišu, nerijetko žrtve segregacije, diskriminacije i bulinga.

Pravobraniteljica za djecu, Ivana Milas Klarić, ovih je dana Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta povodom početka nove školske godine uputila preporuke o zaštiti prava i interesa djece u odgojno-obrazovnim ustanovama. Ukupno se radi o dvadeset preporuka, a čak dvije se odnose na vjeronauk na čije se načine provedbe svake godine žale brojni roditelji, ali i pojedine udruge. Tako pravobraniteljica ministarstvu preporučuje da upozori sve odgojno-obrazovne ustanove na obvezu poštivanja propisa o izvedbi vjeronauka i vjerskog odgoja u odgojno-obrazovnim ustanovama i Zakona o suzbijanju diskriminacije, a pogotovo u vezi s organiziranjem vjerskih sadržaja u prostorima škole, u sklopu aktivnosti i sadržaja koji su namijenjeni svim učenicima, o čemu se u mnogim hrvatskim školama ne vodi previše brige. Tim povodom razgovarali smo s pravobraniteljicom Ivanom Milas Klarić.

Izjavili ste da je obvezivanje učenika, uključujući i one koji nisu vjernici ili su pripadnici drugih vjeroispovijedi, da sudjeluju u vjerskim sadržajima u školi ili na misama – diskriminacija djece. S obzirom da je utvrđena diskriminacija, koji su idući koraci, odnosno postoje li sankcije za one koji provode tu diskriminaciju?
– Upozorila sam da obvezivanje učenika da sudjeluju u vjerskim sadržajima i na misama, uključujući i one koji nisu vjernici ili su pripadnici drugih vjeroispovijesti, upućuje na diskriminaciju djece po osnovi vjere ili uvjerenja i povredu Konvencije o pravima djeteta. Zato sam preporučila Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta da poduzme mjere radi otklanjanja takvih aktivnosti izvan odobrenoga programa vjeronauka, odnosno vjerskog odgoja te da sve odgojno-obrazovne ustanove upozori na obvezu poštovanja propisa o izvedbi vjeronauka i vjerskog odgoja u odgojno-obrazovnim ustanovama, Zakona o suzbijanju diskriminacije i Konvencije o pravima djeteta.

Problem su zapravo oni vjerski sadržaji i aktivnosti, poput molitve, blagoslova te vjerskih poruka, koji se u nekim dječjim vrtićima provode, odnosno nameću svima, izvan verificiranog programa vjerskog odgoja izabranog od roditelja. Na takve pojave već godinama nas upozoravaju roditelji djece predškolske dobi te smo u tim slučajevima predlagali Ministarstvu znanosti obrazovanja i sporta provođenje nadzora u ustanovama

I u pojedinačnim slučajevima o kojima smo bili upoznati, reagirali smo upozorenjima i preporukama Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta. Upozoravali smo na moguće kršenje zakona o suzbijanju diskriminacije i tražili provođenje nadzora i izricanje mjera od strane Ministarstva.

Inače, diskriminaciju utvrđuje sud u sudskom postupku. Oštećena osoba – žrtva diskriminacije može podnijeti tužbu nadležnom općinskom sudu i tražiti da sud utvrdi je li počinjena diskriminacija. U slučaju da se radi o povredi dostojanstva osobe s ciljem da joj se prouzrokuje strah ili stvori neprijateljsko, ponižavajuće ili uvredljivo okruženje na temelju zabranjenog razlikovanja, tada se takvo uznemiravanje prema Zakonu o suzbijanju diskriminacije tretira i kažnjava kao prekršaj.

O ovom pitanju se govori na početku svake školske godine. Je li se dosad išta konkretno poduzelo po tom pitanju?
– Tražili smo od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta da sve odgojno-obrazovne ustanove upozori na nužnost poštovanja propisa o provedbi vjeronauka i vjerskog odgoja, Konvencije o pravima djeteta i o zabrani diskriminacije. No, nemamo konkretnih informacija da je to učinjeno, osim saznanja o pojedinim slučajevima u kojima je prosvjetna inspekcija provela nadzor u školi.

Vjeronaučni sadržaj se također provodi i u vrtićima. Kako se to slaže sa sekularnom državom, i opet, što država poduzima po tom pitanju?
– Ako se poštuje zakon i program ranog institucionalnog odgoja i obrazovanja ovo ne bi trebao biti problem. U javnim vrtićima u Republici Hrvatskoj postoje odgojne skupine koje rade prema tzv. vjerskom programu, koji je verificiran od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta. Te su skupine formirane prema interesu roditelja i uz njihovu suglasnost, najčešće i uz dodatno povećanu cijenu programa. Međutim, izvan toga ne bi trebalo biti nikakvih vjerskih aktivnosti u javnom vrtiću.

Primamo pritužbe da se u nekim dječjim vrtićima i školama svu djecu uključuje i u neke vjerske sadržaje izvan odobrenog programa, kao i o zanemarivanju potreba djece koja zbog svojeg i svjetonazora svojih roditelja nisu željela sudjelovati u aktivnostima kao što su molitve, blagoslovi, vjerski obredi.

Problem su zapravo oni vjerski sadržaji i aktivnosti, poput molitve, blagoslova te vjerskih poruka, koji se u nekim dječjim vrtićima provode, odnosno nameću svima, izvan verificiranog programa vjerskog odgoja izabranog od roditelja. Na takve pojave već godinama nas upozoravaju roditelji djece predškolske dobi te smo u tim slučajevima predlagali Ministarstvu znanosti obrazovanja i sporta provođenje nadzora u ustanovama.

Primate li pritužbe roditelja koji ne žele da im djeca sudjeluju u vjerskim sadržajima?
– Primamo pritužbe da se u nekim dječjim vrtićima i školama svu djecu uključuje i u neke vjerske sadržaje izvan odobrenog programa, kao i o zanemarivanju potreba djece koja zbog svojeg i svjetonazora svojih roditelja nisu željela sudjelovati u aktivnostima kao što su molitve, blagoslovi, vjerski obredi. Inače su pritužbe zbog diskriminacije djece najzastupljenije u području odgoja i obrazovanja, a u 2014. godini porastao je broj pritužbi zbog diskriminacije po osnovi vjere ili uvjerenja u odnosu na prošle godine. Konkretno, u 2014. godini primili smo 12 takvih pritužbi.

Sociolog Mirko Petrić radio je istraživanje s mladim studentima, koje pokazuje da su današnje generacije studenata daleko ksenofobnije , konzervativnije i sklonije nasilju od generacije njihovih roditelja. Smatrate li da obrazovni sustav, uključujući vjeronauk ima veze s tim?
– Odgojno-obrazovni sustav ima zadatak poučiti djecu o poštovanju ljudskih prava i temeljnih sloboda. Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi kao jedan od ciljeva odgoja i obrazovanja navodi: odgoj i obrazovanje učenika u skladu s općim kulturnim i civilizacijskim vrijednostima, ljudskim pravima i pravima djece, osposobljavanje učenika za življenje u multikulturalnom svijetu, za poštivanje različitosti i toleranciju te za aktivno i odgovorno sudjelovanje u demokratskom razvoju društva. To znači da svi sadržaji koji se poučavaju u školi moraju biti usklađeni s tim ciljem. Također, očekujemo da u školi djeca dobiju točne i znanstveno utemeljene informacije u skladu s važećim propisima.

Vjeronauk je u javne škole u Hrvatskoj uveden na temelju Ugovora Vlade Republike Hrvatske i Hrvatske biskupske konferencije o katoličkom vjeronauku u javnim školama i vjerskom odgoju u javnim predškolskim ustanovama, na temelju članka 2. Zakona o potvrđivanju ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja i kulture.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Komentari  

0 # aljoša bakalović 2016-09-10 16:11
Od ovih katolibanskih sodomita lakše ih je zaštititi u školama nego u crkvama. Ne znam tko je ovdje diskriminiran.
Odgovori | Report to administrator
Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.