Nedavno su skupina sociologa i feministička udruga upozorile da u domeni dječjih igračaka i dalje postoji jasna rodna podjela čime se i dalju održavaju stereotipi o tome koje uloge imaju pripadati dječacima, a koje djevojčicama.

Zanimljivo, toj se raspravi, posebice aktualnoj u blagdansko doba, pridružio nedavno i francuski Senat izdavši niz preporuka proizvođačima igračaka, no isto tako roditeljima i nastavnicima.

Tako u izvješću delegacije za prava žena francuskog Senata kojim predsjeda Chantal Jouanno stoji da dječje igračke imaju "odlučujuću ulogu kao instrumenti učenja i razvijanja vještina" te da kroz ponavljanje stereotipa (kroz igračke koje su namijenjene samo jednom spolu) ograničava kasnija profesionalna orijentacija djece. Izvješće je nazvano "Igračke: prva inicijacija u jednakost".

Strogo odvajanje igračaka novija je pojava, upozorili su sociolozi, i često je motivirano profitom. No u tom se odvajanju dodjeljuju i jasne društvene uloge, teško spojive s ravnopravnošću i slobodom izbora.

Oznake kojima se potvrđuje da proizvođači vode računa o ravnopravnosti spolova

Dječacima su tako ponuđene igračke koje nude akciju i uspjeh (kroz tehničko naukovanje), a djevojčice se pak usmjerava prema kućnoj domeni, svijetu "čarolije i glamura".

Senat je u izvješću izdao deset preporuka, pet preporuka proizvođačima igračaka, a ostalih pet akterima koje utječu na izbor djece (roditeljima, nastavnicima itd.). Primjerice, daje se naputak proizvođačima da iz kataloga i iz radnji ukinu oznake "dječak", "djevojčica", te da proizvode razvrstaju po tipu aktivnosti i po godinama te da na ambalažu stave fotografije i dječaka i djevojčica kako se igraju.

U slučaju da proizvođači poslušaju ovaj naputak, na proizvodima bi se mogla naći oznaka kojom se potvrđuje da je proizvođač vodio računa o ravnopravnosti spolova. Nadalje, roditelji bi mogli sami ocjenjivati trgovine i trgovačke lance ovisno o tome koliko se zalažu za ravnopravnost.

Budući da cilj projekta nije osuđivati, već djelovati pedagoški, predlaže se pokretanje nacionalne kampanje kojom bi se i potrošači, no i proizvođači, senzibilizirali za pitanja jednakosti.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Dodaj komentar


Security code
Osvježi

Crolova Petica

Ova stranica koristi web kolačiće. Neki od kolačića koje koristimo su neophodni za rad dijelova stranice. Ukoliko ne želite instalirati kolačiće s ovih stranica, možete nastaviti pregledavati stranice bez klikanja na "Prihvaćam kolačiće", kolačići se neće instalirati.